Translate

torsdag 21 juni 2018

V 25 2018

"Bröllop, ordning & reda samt regissörsskap"

Hade semester v. 23+24 i Dubrovnik, jag och sambon passade på att gifta oss. Måndagen den här veckan var lite trögstartad märkte jag, hade gått ner rejält i varv. Passade då på att ta bort Facebook-appen från privata mobilen också. Känns rätt, så här långt. :  )




Så sakteliga går det framåt med ordning och redan. Det finns nu en försiktig men stabil förståelse i organisationen för att en del saker måste på riktigt vara levande dokument/verktyg. Jag delar in dem i två kategorier:

I kategori ett väljer jag att nämna:

  • Systeminventering (fil)
  • Skiss över IT-arkitektur (fil)
  • Registerförteckning (fil)

I kategori två väljer jag att nämna:

  • Avtalsdatabas (verktyg), källa till systeminventering
  • Ekonomisystem (verktyg), källa till systeminventering
  • Personalsystem (verktyg), källa till systeminventering
  • Dokumenthanteringsplaner (filer), källa till registerförteckning
  • Diarier (verktyg), källa till registerförteckning

Alltså ett gäng levande viktiga filer som ständigt ska födas av bakomliggande system.



Onsdagen och torsdagen var riktigt bra.

  • Hjälpte tillförordnad enhetschef för hemsjukvården och kommurehab att göra en rekryteringsfilm som komplement till vårt traditionella verktyg HR Supporten. Det varma och minimalistiska perspektivet, som jag tycker är ett kännetecken för Dals-Eds kommun, genomsyrade även den här processen. Ingredienser: En chef som vågade, modiga och passionerade medarbetare, min smartphone, dess kamerapps trimfunktion, min Google Drive, min dator, mitt WeVideo Free Account, vår kommuns Youtube-kanal för olistad publicering och GDPR-glasögonen användes.

  • Följde upp tisdagens beslut i ledningsgruppen att upphandling för nytt digitalt kontorsstöd kan påbörjas (förnyad konkurrensutsättning mot SKL:s ramavtal "Programvaror och programvaror som molntjänst 2016"). Den annonseras i TendSign idag (skrivande stund torsdag 21/6). Förhoppningsvis har vi en utvärdering klar 13/7 (och ett tilldelningsbeslut till vinnande leverantör 20/9 (efter kommunfullmäktige 19/9. Som konsultstöd använder vi oss av SKL Affärsconcept.

  • Stöttade vår näringslivsstrateg via videosamtal (Google Meet) och skärmdelning kring att få till ett undersökande formulär (Google Formulär) med målgrupp lokalt näringsliv och gemensam avsändare kommunen och eDIT (ett Dalsland i tillväxt). Alltid när man hjälper någon bör man agera situationsanpassat och formativt efter "Visa/Öva/Pröva". Gör man det rätt så fastnar kunskapen bättre. Det var inte så mycket "Visa" längre utan mer "Öva" i slutet av samtalet. Nästa gång är jag säker på att hon kommer hoppa rätt på "Pröva" och kanske bara fråga om någon smågrej. Vi fortsätter nästa vecka med att göra en enkel snygg hemsida med hjälp av nya Google Sites där formuläret ska bäddas in.


______________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar