Translate

lördag 15 januari 2022

V 52 2021 - V 2 2022

 Liten kommun - härligt klimat men ack så sårbar


När man inte är en medelstor - stor kommun har man inte en chans att bygga den redundans som lite automatiskt finns hos de större. Så är det bara. Vi är bland Sveriges 15 minsta kommuner med våra ca 4800 invånare. Vi ingår i SMÅKOM som består av 67 (januari 2021) kommuner. 

När man är liten så måste man vara ännu smartare när man bryter ner vad som måste göras här och nu samt på sikt. Ett stort corona-utbrott påverkar precis allt i den kommunala adminstrationen. Det tunga långa långsamtgående välservade godståget som transporterar utveckling saktas ner för att kanske till och med stanna av helt. Ni kan se det framför er hur lång startsträcka ett sådant har från noll km/h. 



Jag har haft semester över helgerna, med undantag för trettondagsafton, och började onsdag v. 2. Kommunen är hårt pressad av pandemin. Under semestern har jag arbetat korta pass intermittent i totalt 12 timmar. Så har jag alltid gjort sedan jag började i den kommunala världen februari 2005 som vikarierande rektor på högstadieskolan i Munkedals kommun. När jag var yrkesofficer arbetade jag aldrig på ledig tid, förutom under tiden i Kosovo. Det är alltså lika skarpt (för mig) att arbeta i kommun som när jag tjänstgjorde i utlandsstyrkan.  Jag har skrivit ner exakt vad de 12 timmarna gått åt till. Det är nämligen ett stort osynligt (man pratar om det men ingen kollar det systematiskt, än) fokus på vad man gör av sin tid. Kanske frågar någon vad jag gjorde under de 12 timmarna, vem jag hjälpte, vad jag agerade på. Då är jag förberedd. Det hjälper mig också att hålla fokus. Har bara agerat på sådant jag inte tycker skulle vänta tills jag var tillbaka. Jag är lika noggrann i kalendern överlag, av samma orsak. Både för min egen fokus och för rätten för andra att vara nyfikna (i positiva såväl som mindre positiva syften). 

Jag har vid sidan av mitt jobb fått chansen att vara mentor för delar av den första svenska gruppen lärare som satsar på att bli Google Certified Coach. Här kan ni läsa kursplanen, som nu är på svenska. 
Den fokuserar på coach-metodik (gentemot lärare 1:1) som stödjer skolans egna mål. 
Den är inte teknikinriktad såsom Googles exempelvis certifieringen Google Certified Trainer. 

Om varje skola skulle ha en person som hade den här certifieringen, tillsammans med mandat från ledningen och tillräcklig tid för att arbeta med coachning, skulle vi se ett jättelyft för svensk skola när det gäller att anamma digitalisering för de vi är till för, eleverna. En kommun som arbetar med annan lärplattform än Google Workspace skulle kunna använda läroplanen, så fritt tänkande/öppet/gratis är det.





Nu bär det av till Stöten (Sälen) en vecka så nästa inlägg blir v. 4. 




För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar