Translate

fredag 9 juni 2017

V 21-23 2017

Oops! Där sprang några veckor i väg utan bloggande. Så kan det vara ibland. Kortveckor, vattkoppor och mycket som ska tryckas in på de dagar som har kunnat jobbas på.



Kommuncheferna i Dalsland vill att jag samordnar en dag för att lyfta medvetenheten hos tjänstemän och politiker i de 5 kommunerna kring digitaliseringens utmaningar och möjligheter. Preliminär är det 10/11 som gäller och fysisk lokal är bokad i Åmål. Jag tänker att jag, Carl Heath och Marika Jonson ska teama som moderatorer/föreläsare. Samt några fler inspel över videolänk. Samt några olika typer av metoder som föreläsning, panelsamtal, grupparbeten och nätverkande.

"...en dag för att lyfta medvetenheten hos tjänstemän och politiker i de 5 kommunerna"







Jag har startat en intervjuserie avsett för arbetsledare i Dals-Eds kommun. Den heter "3 minuter med...". Det är en sidoprocess utifrån en av de tolv utmaningarna, "En effektiv coachning av cheferna 1:a linjen" (se här för bild över vad jag menar med utmaningar). Ett syfte med intervjuserien är att svara upp till de önskemål jag hört från flera att lära sig filma i olika syften. Ett annat är att på ett enkelt sätt marknadsföra vad man gör i sin yrkesroll, det är långt ifrån alla som vet vad kollegan sysslar med i sin vardag. Självfallet ger det mig mycket också, jag lär mig alltid. Exempelvis brottas jag med att hålla tiden (3 minuter) och att tona ner min röststyrka utifrån den jag pratar med (låter bäst i en sändning med bara 1 mikrofon att båda talar i ungefär samma ljudstyrka). Filmen är publicerad "Olistad" (inte möjlig hitta om man inte har länken) på kommunens Youtube-kanal, den ligger i en spellista som också är olistad, den spelistan är gömd bakom en QR-kod, QR-koden sitter på kylskåpet på våning 2 i kommunhusets personalrum. Bilden nedan är en tillskuren bild från en skärmdump i mobilen. 

"...att lära sig filma i olika syften"




Vi har fått oss till livs en riktigt bra dragning av Online Partner, dragningen fokuserade på "molnets" säkerhet, snabbhet och smarthet. Vi kom ett steg närmare att förstå mer och djupare vad det innebär att börja använda sig av molntjänster i större omfattning. Förstudiearbetet kring ny digital basplattform går framåt, 15/6 ska jag göra en annorlunda dragning på ledningsgruppen i syfte att få dem att förstå/känna lite mer vad det hela innebär på ett praktiskt plan.

"Ett steg närmare att förstå mer och djupare..."






Nu har jag varit runt hos 7 enheter inom LSS i Dals-Ed för att driftsätta smidig digital tillgång till alla rutiner och dokument de kan behöva parallellt med att makten att kunna redigera i rutiner trycks ner till teamledarna. Jag skrev om det i veckoreflektionen v. 20, nu är det gjort! Härligt! En bonuseffekt var att få komma ut i verksamheten och se var de jobbar, återigen slås jag av vilket skönt bemötande som jag får uppleva!

"...återigen slås jag av vilket skönt bemötande som jag får uppleva"




Ledarforum den här veckan var resultatet efter ett rejält knådande av kommunens styrmodell. De som bakar är en liten arbetsgrupp som Agneta (kommunchefen) satt ihop. Fokuset låg på att få första linjens chefer att få upp ögonen för att:
1/ ha verksamhetens grunduppdrag klart för sig (de allra flesta har det, men väldigt få har arbetat igenom det fullständigt utifrån ett kundperspektiv)
2/ kunna jobba mycket mer systematiskt med uppföljning av verksamhetens grunduppdrag (idag producerar vi alla mest bara en lista uppåt vad vi har gjort)

De 2 punkterna låter väldigt självklara, men oj vad snurrigt det kan vara om man inte har samma begrepp, samma kontext runt hur en systematik för det här ska se ut m m.
Genom att bygga en kedja av åtgärder, där varje länk i kedjan är lika viktig, i den här systematiken kommer det att bli HELT annorlunda mot idag. En annorlundahet i vardagen jag är övertygad om  kommer ge mer motivation för cheferna (och medarbetarna) att jobba systematiskt med förbättringsarbete. Den kedjan beskrivs av Sven-Martin Åkesson 3 tim 26 min in i filmen som alla deltagare får ut inom kort, tillsammans med hans presentationsunderlag.

",...där varje länk i kedjan är lika viktig"



______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost





Vad är då den rätta kulturen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar