Translate

torsdag 22 juni 2017

V 24-25 2017

Äntligen blev bloggskole-uppstarten av!


Eva, Annette och Agneta var med. Spännande diskussioner på flera plan som utgick från hur fenomenet bloggande kan hjälpa till i det stora och i det lilla. Här kan du läsa om blogg på svenska Wikipedia.

"Vad är en blogg" började vi med. Ordet blogg kommer från engelskans "blog" som i sig kommer från "weblog". En logg på webben alltså. Ofta är också bloggar skapade så att det senaste skrivna hamnar högst upp. Verktygen idag är många. Ordet micro-blogg kom när Twitter lanserades, ett bloggverktyg med begränsningar som SMS avseende antalet tecken. Vlogg (videolog) har många idag ex via Youtube. Så blogg för mig är blogg, mikro-blogg och vlogg.

När jag ser ett Facebook-flöde och väljer att titta mer noggrant på en persons logg (vägg) så känner jag att det är av blogg-karaktär när många av inläggen är offentliga och då inläggen består oftare av egen text än bara delningar från andra. Ett exempel är den här Facebook-profilen från den svenska poeten Bob Hansson. En medveten handling att få ner sina egna tankar och göra dem tillgängliga för resten av världen (i det här fallet alla med FB-konto). Samma kan man applicera på Instagram, Twitter och G+.

När jag ser min egen dotters Vlogg på Youtube  (hon är 12 år gammal, vars konto jag har hand om och hon är superduktig på att fråga vad hon får publicera och inte) så kan jag förundras över hur gammelmodig jag känner mig. Men hon vill få många "tummen upp" och många prenumeranter, för då blir man känd och tjänar pengar.

När jag ser min egen sons spelkanal på Youtube (han är 13 år gammal, han delar kontot med en kompis, jag har stort inflytande över kontot, även han/de är duktiga på att fråga om vad som är ok) så påminns jag om hur jag aldrig har varit intresserad av spel på datorn. Även de vill få många "tummen upp" och många prenumeranter, de vill än mer uttalat tjäna pengar. Men funktionen "Intäktsgenerering" är inte påslagen än, jag kan inte tillräckligt om det ännu och tycker det är lite lurigt när de 2 kompisarna delar på kontot.

Jag har hjälpt båda 2 så att kanalerna har möjlighet till inspelningstid upp till 8 (!) timmar för respektive klipp, har snygga vattenstämplar som underlättar prenumerering för tittarna och har ställt in kanalen såsom de vill just nu med exempelvis helt fritt kring kommentarer. Samt så har jag visat dem hur Youtubes videoredigerare fungerar. Man kan göra rätt mycket gratis med ett Google-konto! Men båda diggar iMovie mer som redigeringsprogram...

Blir ni nyfikna på deras kanaler, prenumerera och kanske ge tummen upp på något klipp. 😂

"Vad kan man ha en blogg till" fortsatte vi med. Inte något som någon annan vill är väl det bästa svaret. Man måste hitta ett mervärde själv. Om det nu inte är så att det står klart och tydligt i en kommunikationspolicy att man ska i ett specifikt syfte.

Ett par olika möjliga lägen att utgå från:

  • Är man inte särskilt intresserad av att dokumentera sina tankar i jobbet och det inte finns några förväntningar på en att börja blogga i jobbet är det inte lätt att hitta ett mervärde med blogg/mikro-blogg/vlogg. 


  • Är man FÖR blyg #påriktigt (några säger det bara men har en jättebra "framför kameran"- förmåga när de väl provar) för att spela in sig själv med bild och/eller ljud, men lite nyfiken, så finns tekniken blogg eller mikro-blogg. Är man alltså lite intresserad av att löpande dokumentera sina tankar i jobbet (oavsett om det finns förväntningar eller ej på blogg) så är det smart att ha en blogg där man samlar tankar kring det som händer i ens jobb. Som exempelvis den här. 


  • Är man däremot intresserad av att löpande dokumentera sina tankar i jobbet, det står tydligt i kommunikationspolicyn vad man ska och vad man får samt att man inte är rädd för att använda egen rörlig bild och ljud? Då finns det hur mycket som helst att använda för att skapa mervärde.

I en kommunikationsplan kan det ju exempelvis stå att: "Ner till x nivå i organisationen ska de anställda löpande dokumentera sina analyser och slutsatser i ett för dem anvisat bloggverktyg."
Ett levande yta, som därmed sträcker ut tid och rum, har skapats som kan användas i flera syften. Publicerade inlägg är publika och ens nätverk runt om i kommunerna kan ta del av hur just vi jobbar. Chefen kan hela tiden på ett mer tidseffektivt sätt läsa (se) hur den anställde tänker. Den anställde tvingas bli mer analytiskt och tydlig. En chef skulle kunna ha bloggen som ett underlag att titta på inför medarbetarsamtal. M m...





En myt är att bloggar nästan alltid är ytliga reflektioner. Det kunde inte vara mer fel. Dessutom, om en organisation vill att bloggar/mikrobloggar/vloggar används på ett visst sätt så är det bara att lägga en kultur för det från högsta ledningen.

Jag själv skriver i den här bloggen för att reflektera. Exempelvis, vad var det som egentligen hände under den här bloggskole-uppstarten och vad kan det ge för bra ringar på vattnet mot andra pågående processer? Svaret på den är ju bland annat tankarna mot kommunikationsplanen och medarbetarsamtalet.

"...blogg för mig är blogg, mikro-blogg och vlogg"






Jag har börjat spåna på vad en "Introduktionsutbildning 2.0" skulle kunna vara för något. Det kommer utifrån mina 12 presenterade utmaningar i kvartal 1:s nulägesanalys, det här är nr 2 (2) som jag har eget processansvar för. Grundtanken är att det ska vara vad som smart sköljer över den nyanställde från dag 1 t o m 30 utspritt över tid användandes av olika metoder, ett baspaket dag 1-30 oavsett vad man har för roll i organisationen. Ett exempel är att film som media är en självklarhet. Ibland är en film inbäddad i en enkät, där en eller flera frågor finns för att kontrollera förståelsen. En annan självklarhet är att de 30 dagarnas aktiviteter (fullföljande eller inte) går att följa både som anställd och chef. Grundtanken utgår från min idé att starten för en nyanställd är väldigt viktig. Saker som måste visas viktiga under dag 1 till 30 är exempelvis hur viktigt en högre chef tycker det är att just DU börjat här, lite fakta om orten man jobbar på, basic om kommunens styrmodell, grundutbildning 1.0 i digital hårdvara och mjukvara, skattning av digital kompetens samt en uppföljning dag 30 hur introduktonsutbildningen upplevts. Långt ifrån allt av det här kommer vara i form av fysiska träffar, men definitivt det första och det sista.

P S Prova att söka på "hur man" eller "how to" på Youtube och ni kan säkert hitta något matnyttigt. Filmen nedan är bara ett exempel, Helge! : ) D S

"...,ett baspaket dag 1-30 oavsett vad man har för roll i organisationen"










Vi har nu beställt (offertförfrågan - offert - beställning) en rapport som ska beskriva för- och nackdelar med 3 olika sammanhållna digitala basplattformar. De 3 är VIBE/GroupWise, Microsoft Office 365 och Google Suite Business. Rapporten ska vara klar 170814. Mycket spännande att efter sommaren få sätta in sig i en neutral rapport som tittar på de 3 plattformarna utifrån de 4 områdena ekonomi, användarvänlighet, säkerhet och IT-arkitektur. 

"Rapporten ska vara klar 170814"








Önskar er alla en skön midsommarhelg ☔ ☁ ☀ ⛈ !!!                      



______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost





Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar