Translate

måndag 9 oktober 2017

V 40 2017

Veckan har varit intensiv mentalt för mig. Tisdag till fredag gick på engelska. Men först en bra dag i Ed på måndagen. Beta-testet med Socialförvaltningen och en ny digital basplattform tog ett kliv till.  Nu kan personalen på Hagalids särskilda boende få nosa på ett bättre gränssnitt avseende hemsida för att ta del av information från cheferrna.

"...en bra dag i Ed på måndagen"




Det rullas upp många skandaler avseende informationssäkerhet nu i Sverige. Jag tror det kommer fortsätta ett tag. Först ut var Transportstyrelsens outsourcing utan kontroll. Sedan kom Polisens hanterande av sin underleverantörs säkerhet. Nu nyss kom det ut om Skatteverket som inte kollar bolagsregistreringar i Sverige när det är ett utländskt personnummer. Vet ni vad som är bra? Alla dessa saker lär oss och ger och energi att göra rätt. Både Online Partners rapport och Certezzas granskning av den visar på att Google Suite for Business är OK att använda så länge man bygger sina rutiner (informationsklassning samt systemåtgärder för rätt kategori månniskor) bra. Att Google Suite for Business är mycket billigare än Microsoft O365 Enterprise E3 är väl känt. Jag ska till kommunstyrelsens arbetsutskott 18/10 för en muntlig dragning av en komplett kostnadsanalys för införande av en ny digital basplattform. Ja, det är jobbigt att vi har en prognos som visar på ett underskott på 6 500 000,- och att exempelvis Google Suite for Business kostar mer än det vi har i dag. Men vi kan börja spara stora pengar, tid, effektivitet och högre säkerhet om vi vågar göra rätt och välja det bästa. Väljer man det näst bästa kommer man inte på långa vägar få så stora vinster. Att göra rätt saker på rätt sätt i rätt ordning är svårt. Men långt ifrån omöjligt för Dals-Ed.

...om vi vågar... 





Jag fick en certifiering av Microsoft nyss. Microsoft Community Member. Jag omvärldsbevakar ständigt. Microsoft. Google. Apple. Linux. Blev Apple Teacher i augusti.

"Jag omvärldsbevakar ständigt."






Tisdagen tillbringade jag som besökare på Google Cloud Summit i Stockholm. Det kostade bara min arbetstid för Dals-Ed (min bisyssla på semesterdagarna onsdag till fredag stod för hotell och resa till Stockholm). Eventet var mycket relevant. Bland annat bra input om de stora jättarnas ansträngningar runt maskininlärning, artificiell intelligens och data-aggregering. Jag hoppas nästa år att få med mig några till från Dals-Ed. PWC, Dals-Eds externa revisionsfirma, var uppe på scenen. De gick över till Google Suite for Education och sparade in 9 timmar/vecka och anställd i effektivitet... I mitt kostnadskalkylsunderlag som kommunstyrelsens arbetsutskott får se 18/10 kommer jag ha med ett räkneexempel på värdet av om hälften av Dals-Eds kommuns anställda jobbade 1 timme effektivare per vecka. Räknat på en lön på 30 000,-/månad plus personalomkostander på x 1,5 blir värdet på den effektiviserade tiden 4 500 000,- på ett år. Som ni förstår är det lågt räknat att bara hälften av medarbetarna skulle jobba 1 timme effektivare i veckan med världens bästa digitala basplattform. Man får inte samma effektiviseringsgrad med Microsoft O365.

"...4 500 000,- på ett år."





Onsdag till fredag var jag 1 av 6 coacher på Google Innovator Academy. 38 lärare från hela världen (19 nationer) hade ansökt med ett projekt vardera. I mitt team fick jag att jobba med alla 3 dagar:

  •  John från Nigeria som ville få företag hemma i Nigeria att jobba ihop med lärare på högstadiet för att bättre förbereda eleverna för yrkeslivet.
  • Nicole från Louisiana som ville göra sjukhusvistelsen roligare för de barn som hamnar på sjukhus längre perioder på grund av tragiska saker.
  • Drew från Oklahoma som ville få samhället där hon bor (barnen får bara gå i skolan 4 dagar per vecka på grund av att samhället har pengabrist) att bättre förstå hur man måste jobba med barns inställning till studier.
  • Susan från North Carolina som skall skapa ett system där eleverna utbildar lärarna i digital kompetens.
  • Danne från Alingås som vill skapa ett verktyg för datadriven verksamhetsutveckling utifrån användande av Google Suite.
  • Isabel från Malmö som vill hjälpa de fristående muséerna med en mycket mer tilltalande plattform som gör att unga hittar dit (virtuellt och analogt).






P S I veckan så kom 2017 års ranking av landets kommuner från Lärarförbundet. Jag fick veta det för att ordföranden för BUN på Orust skickade mig ett Facebook Messenger-meddelande på torsdagen och tackade mig för att jag bidragit till den nya placeringen i och med mina 10 år som digital drivkraft, # 2 i landet. D S

______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost




Vad är då den rätta kulturen?


1 kommentar:

  1. Hej Anders! Grattis x 3!
    Kan inte smälta att ett land som USA inte kan erbjuda sina barn en fullvärdig skola!?
    Hälsning Agneta

    SvaraRadera