Translate

fredag 8 december 2017

V 49 2017

STRUKTUR


Vi har den här veckan tagit ett stort steg närmare att förstå hur vi måste genomföra införskaffandet (upphandling) av våra moderna digitala grundverktyg. Det är utifrån en kedja av min erfarenhet från Orust och ständiga omvärldsbevakning, Monica som jobbar med upphandling för bland annat Dals-Ed, Jan som IT-chef i Färgelanda och IT-strateg i Dals-Ed, SKL:s regionala inköpsstöd, advokatfirman Lindahl och SKL:s dotterbolag "Affäskoncept". Det landar i 4 olika paket kan man säga, i uppstartsskedet tidigt 2018.

  • Licenser för kontorsstöd (mejl/lagring/kalender/lagring/intranät/kommunikation)
  • Implementering/förvaltning/support/utbildning
  • Integrationer/förvaltning/support/utbildning
  • Chromebooks med möjlighet att även vara tunna klienter mot en Windows-värld


Vi har även tagit ett stort steg framåt för att förstå hur Chromebooks fungerar i en Windows-miljö. Vår befintliga leverantör av det så kallade "VmWare"-skåpet (navet för alla virtuella servrar för våra digitala system) har satt upp en testmiljö som jag nu är i gång och testar och kan börja visa i olika sammanhang såsom hos IT-enheten, ledningsgruppen m m. Jag kan alltså via min Chromebook bland annat jobba i fullversion av Office-paketet inklusive en lokal lagring av dessa filer. Chromebooks kan man säga minst kostar ca hälften av en Windows-dator, samtidigt som IT-enheten får väldigt mycket mindre att hantera avseende hårdvara. Det här är framtiden.



Ledarforum i veckan innehöll bland annat en jättebra uppstart, genomförd av Kenneth Sundström och Christian Nilsson, på vårt gemensamma arbete för en anpassning mot "GDPR", EU:s nya dataskyddsförordning som träder i kraft 180525. På måndag - fredag nästa vecka kommer alla chefer och strateger dagligen få en så kallad mikro-lektion ("nano-learning") i informationssäkerhet. "Nano-learning" är ett relativt nytt sätt att använda vid utbildning av personal. Istället för tunga stora pass får man en liten liten dos varje dag i en bestämd period. Det här görs samtidigt i Färgelanda, idén fick vi från Tanum som kört det ett tag utifrån att öka medvetandegraden runt informationssäkerhet.

KULTUR


Jag har fått förmånen att träffa lite chefer första ledet 1-1 nu på sistone. Bemanningsenhet, kost, särskilt boende, hemtjänst, korttidsboende och ensamkommande är deras ansvarsområden. Den samlande faktorn för träffarna har varit ett starkt intresse att arbeta mer kreativt och innovativt, med hjälp av digitala verktyg.



Julkalendern jag satt ihop har fått bra respons, riktigt kul! Ser verkligen fram emot att få dela en hel dag med den som lyckas samla ihop flest poäng under de 24 dagarna.



Självfallet har jag också tankar kring allt snack som just nu är runt "Dalseds-andan". Men jag väljer att vila lite på hanen innan jag ger min reflektion på det. Nu är det fredagskväll, det är riktigt busväder, ljusen är tända inne och tacos hägrar. Allt gott och ha en trevlig helg!


________________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar