Translate

fredag 15 december 2017

V 50 2017

Slutplaneringen för den årliga resan till BETT-mässan i London är gjord, på privat tid. Den går av stapeln 24-27/1 och den här gången tar jag ut semester för att åka och betalar från privat kassa. Då kan jag relaxa mer mentalt. Huvudsyftet är att omvärldsbevaka, nätverka och öka min kompetens. Dagarna kommer vara fyllda från morgon till kväll. Mitt fokus kommer vara mot leverantörer av implementering av digitala plattformar, intergrationslösningar i IT-system och VDI (Virtual Device Interface*)-lösningar. Samt även mot kollegor i kommun-Sverige som har liknande intresse. Jag åker den här gången tillsammans med Tanums kommuns skolförvaltning för att det är tråkigt och mindre givande totalt sett att åka ensam. Torsdagen bjuder på ett skolbesök där man jobbar klokt med stora digitala inslag.

(* Virtuell arbetsmaskin som körs i serverhallen istället för på din dator. Man pratar om att behålla säkerheten på datan i hallen då istället för att den ligger lokalt på varje dator. Om dokument sparas i hallen så får man dessutom backup med, det missar man ju ofta när folk har  dokument på datorns skrivbord.)



Igår var jag på kommunfullmäktige i fantastiskt vackra lokalen "Gamla Real" i Ed. Var inbjuden för att utanför mötet prata 30 minuter om vad jag sysslar med i mitt jobb i Dals-Ed som digitaliseringsstrateg. Tajmingen var magisk, samma kväll kom nämligen lucia-tåget och sjöng sååå fint och 14 st anställda som arbetat 25 år i kommunen firades av. Det kom en hel del kloka frågor från ledamöterna och jag fick en stående inbjudan till fullmäktige-mötena i syfte att fortlöpande informera om vad som händer.


Här är en bild från mitt presentationsunderlag som visar på hur förarbetet, införskaffningen och implementeringen i grova drag är tänkt att gå till avseende utbytet av digital basplattform (mejl/kalender/viss lagring/intranät/allmän kommunikation), förutsatt att rätt politiska beslut tas.




________________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.





Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar