Translate

fredag 24 augusti 2018

V 34 2018

Veckan började med en föräldraledighetsdag. Alla mina fyra barn började på något nytt den här veckan. Stora killen sista året i åk 9, störst på skolan med intensiva moped-drömmar. Stora tjejen första året på högstadiet med helt ny klass och en ny 1-1 dator. Lilla killen i förskoleklass. Lilla tjejen på ny avdelning på förskolan. Jag tackar all förskole- och skolpersonal för det fina jobb de gör så att jag lugn och trygg kan åka till Ed och jobba. 

Man kan säga att jag också börjar på något nytt i och med att jag nu är tills vidare-anställd och precis tecknade mig för en miljöbil via kommunen som gör att jag är mentalt inställd på minst 3 år till i Ed. Känns kul! P S Det blev en Hyundai Ionic Plug In 2018 Premium Eco. En T o R hemmet - jobbet innebär sedan 3 liter bensin istället för 11 liter diesel, samt en bil med alla förarassistans-funktioner jag drömt om. Jag rekommenderar alla tillsvidare-anställda i kommuner som behöver byta bil att kolla den här fantastiska möjligheten. D S

"...jag är mentalt inställd på minst 3 år till i Ed"







Träffade kommunstyrelsens arbetsutskott för en dragning av tjänsteskrivelsen som handlar om det nya digitala kontorsstödet. Det känns bra och jag ser fram mot hösten med ett stort kliv mot något nytt och bättre på ett riktigt genomtänkt sätt. Inte minst avseende informationssäkerhetsperspektivet.

Jag har träffat vår informationssäkerhetsorganisation som nu oförtrutet nämndsvis jobbar vidare med att få fram alla personuppgiftsbiträdesavtal som behövs, diarieföra dem, få in diarienumret i registerförteckningen, rapportera inåt när vi märker att något är snett avseende de huvudavtal som finns så att vi långsamt men säkert går mot mer ordning och reda för att kunna påbörja ett arbete mot mer genomtänkt informationsanalyserande/informationsklassificerande/riskanalyserande/byggande av de adekvata tekniska och organisatoriska åtgärder vi prioriterar att orka med/ha råd med. Ordning och reda är vår nödvändiga första resa inom den digitala agendan.

"Ordning och reda är vår nödvändiga första resa inom den digitala agendan"



_____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar