Translate

lördag 1 september 2018

V 35 2018

För att förstå hur jag ska göra nu behöver jag kliva in i mitt inre och kolla på mig själv modell 2010.

Jag pratar om den bästa metoden för att visa för en person (och i förlängningen en organisation) hur man arbetar till största delen via webben. Alltså för de som inte är vana att utgå från webben i det mesta när det kommer till det digitala. Det är så lätt att springa iväg och förutsätta saker. Självfallet har jag gjort det här tidigare men kan först nu egentligen förklara det för mig själv vad just alla insikter så här långt har gett mig. Jag har bland annat på min fritid under tre års tid lockat och övat inte så digitala pedagoger/skolledare att våga jobba på webben. Insikten är mycket mer än det som kan skrivas i det här blogginlägget, men det är en bra del av det. 

(Anders modell 2010 hade kört Mac ett par år och var väldigt inne på att lösa saker via program installerade på datorn. Innan 2010 hade han kört Windows. Det var oavsett operativsystem filer som försvann för att datorn behövde en fabriksåterställning, mjukvara som inte passade ihop för att han inte hade uppdaterat allt och en ganska stor oförståelse för internet, olika webbläsare, länkar, cookies, sociala medier, informationssäkerhet, IT-säkerhet m m.)

Det kommer under överskådlig framtid finnas mjukvara som är installerad på en användares klient (Mac/Linux/Windows). Men lejonparten av det digitala arbetet för en kommuns tjänstehen kommer att ske via webben. Varför? För att det är rätt genomfört mer kostnadseffektivt och det argumentet vinner alltid i längden. Sedan blir det i många aspekter även säkrare. Det finns inte en serverhall i hela kommun-Sverige som har råd att ha 24/7-koll på all sin datas tillgänglighet/riktighet/konfidentialitet/spårbarhet, som de stora företagens system har.

FAKTA

  • En person som bara jobbar inlåst i ett operativsystem som Windows eller Mac förstår inte webben. 
  • En person som förstår webben har jobbat med Windows (och kanske Mac) och förstår båda världar. 
  • Framtiden är webben.

"...24/7-koll på all sin datas tillgänglighet/riktighet/konfidentialitet/spårbarhet"






Jag har skapat tre olika nivåindelade paket för kompetensutveckling i vår pågående pilot. Det här nedan är paketet för nivå 1 (grundläggande). Varje nivå har fyra pass.


Prepp-pass ett (av fyra under hösten) på 90 minuter kommer handla om att bli mer trygg kring:
  • ...internet-access på sina arbetsprylar. Samt vad det är för skillnad på wifi, internetdelning från mobilen och mobildata samt vad det spelar för roll i ens vardag.
  • ...varför vi har olika webbläsare. Samt att logga in i Chrome med sitt pilot-konto.
  • ...att hitta runt i Chrome. Samt anpassa sitt eget Chrome-utseende (fält, startsidor m m).
Prepp-pass två (av fyra under hösten) på 90 minuter kommer handla om att bli mer trygg kring:
  • ...hur man skapar filer och mappar i sin egen Drive.  Samt hur man har ordning där.
  • ...hur man ser på en fil eller mapp vem som har vilken åtkomst till den.  Samt den viktiga synsättet på sin egen "Min enhet".
  • ...hur man delar filer eller mappar till andra. Samt hur man ska förhålla sig till "Delade med mig". 
Prepp-pass tre (av fyra under hösten) på 90 minuter kommer handla om att bli mer trygg kring:
  • ...hur man kan kommunicera via delade dokument. Omfattar kommentarsfunktion, meddelande när man delar m m.
  • ...hur man kan kommunicera via videosamtal och chatt. Omfattar start, inbjudan och under samtalet.
  • ...hur man kan kommunicera via kalendern. Omfattar sättet man bjuder in på och enkelhet kring bifogade filer samt videomöjlighet.
Prepp-pass fyra (av fyra under hösten) på 90 minuter kommer handla om att bli mer trygg kring:
  • ...hur man skapar ordning i sin inkorg i mailen från början. Omfattar etiketter, stjärnmärkning och filter.
  • ...hur man individanpassar sin inkorg. Omfattar hur man hanterar olästa mejl, stjärnmärkta mejl och övrig inkorg.
  • ...hur man får in ett mejl som en uppgift i sin kalender. Omfattar att även nosa mer på hur kalendern ser ut

"Varför? För att det rätt genomfört är mer kostnadseffektivt och det argumentet vinner alltid i längden."





Jobbar från hemmet en del, byter till plug in-bil, byter från två mobiler till en, köper mer och mer ekologiskt

  • Kan jag vara tillräckligt med i arbetsplatsens vardagliga såväl som utvecklingsorienterade processer när jag jobbar från hemmet? Jag gör mitt bästa för att vara tillgänglig, samtidigt bidra till en arbetsförändring där videosamtal inte är något märkligt. 

  • Hur har jag råd att byta till en plug in från min idag billigare dieselbil? Min nuvarande bil i nybilsskick är i en mycket lägre prisklass än den kommande, det går på grund av upplägget från kommunen med bruttolöneavdrag under tre år. 

  • Vem ska betala mobilen när man faktiskt lurar teknikjättarna och klappar moder jord genom att bara ha en mobil? Som jag ser det just nu så gör jag det själv då jag kommer nyttja den mycket mer privat än i jobbet. Blir en som är riktigt bra, har plats för två SIM-kort och är mycket billigare än en iPhone.

  • Det är ju så dyrt med ekologiskt, hur går det ihop med vardagsekonomin? Man blir lite mer eftertänksam när man handlar. För min del känns det dessutom skönt att i Lyse-bygden där jag bor kunna köpa lågpastöriserad mjölk från en gård (Skals gård), mjöl från en annan (Lögens kvarn) och ägg från en tredje (Djupedals gård). Nu väntar jag på en solcellsanläggning man kan stanna till vid när man behöver snabbladda sin framtida helt rena elbil upp till 80% på mindre än en halvtimme.




_____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

1 kommentar:

  1. Intressant grepp att gå tillbaka i tiden. Ger förståelse för var en del andra ungefär befinner sig.
    Föredömligt klimatsmart!

    SvaraRadera