Translate

söndag 14 april 2019

V 15 2019

Samlad digital arbetsmiljö för lärarna

Har sedan 2010 varit på BETT i London varje januari men aldrig varit på SETT i Stockholm. De är båda två mässor med kringarrangemang med målgrupp utbildning.

I år åkte jag till SETT med lite spaningsfrågor då jag ingår i en övergripande grupp som kollar på digitala lärverktyg. Men inledningsvis en egenskapad meme.



Digitala lärverktyg kan delas in på flera sätt, exempelvis som direkta eller indirekta. 

Exempel på indirekta digitala lärverktyg är: 
  • synkar som gör att ens plattform för det vardagliga pedagogiska arbetet hela tiden har rätt personer på rätt plats i både OU (organizational unit) och grupper.
  • synkar som gör att lärare inne i sina direkta lärverktyg hela tiden kan jobba i rätt undervisningsgrupper utifrån det faktiska schemat
  • synkar som gör att det faktiska skolschemat kommer in i ens kalender (i det här fallet Google Kalender)
  • internet
Exempel på direkta digitala lärverktyg är:
  • hårdvara
  • talsynteser och andra appar
  • läromedel 
  • plattform för det vardagligt pedagogiska arbetet (undervisning, bedömning, frånvaro, kommunikation med hemmen, samarbete inom skolan)
Jag fokuserade under SETT på att leta efter komponenter till ett sådant systempussel för direkta och indirekta lärverktyg för åk 4-9 och hittade det jag sökte. Allt i kontexten av Google Suite Enterprise for Education.

_____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar