Mental tempoväxling, förväntningar och nästa steg
Imorgon fredag blir det mental tempoväxling på riktigt. Efter jag kom hem från en semester i mitten av januari tills nu har jag jobbat mycket mer än mina 80%. I mars så har jag i princip jobbat varje dag. I helgen är det fokus på privata Anders. Imorgon ska jag ha ledigt och lyssna på min svåger Martin Hugos docentföreläsning i Jönköping. Sedan blir det plugg hela helgen utifrån mitt examensarbete i den 2-åriga yrkeshögskole-kursen i informationssäkerhet jag går.
"...plugg hela helgen..."
Det är (oftast) bra med höga förväntningar. I rätt kontext pushar det en att göra sitt yttersta. Höga förväntningar tillsammans med ett formativt kollegialt förhållningssätt är ett bra exempel på en starkt positiv kultur, som äter strategi till frukost. Med ett formativt kollegialt förhållningssätt människor emellan menar jag en atmosfär där man prestigelöst verkligen hjälper varandra att bli bättre.
Däremot, höga förväntningar tillsammans med ett ensidigt normativt/summativt "top down"- förhållningssätt skapar utbrändhet.
"Normativt" är exempelvis ("Så här är det man ska göra, punkt.").
"Summativt" är exempelvis ("Det här gjorde du fel. Gör om.").
Tillitsbaserad styrning som Dals-Eds kommun fattade politiskt beslut om 2015 förutsätter höga förväntningar tillsammans med ett formativt kollegialt förhållningssätt.
"Tillitsbaserad styrning............förutsätter höga förväntningar tillsammans med ett formativt kollegialt förhållningssätt"
Nu har vi ett bra digitalt kontorsstöd på plats. Det kommer hjälpa oss när vi ska jobba med tillitsbaserad styrning. Få verkstad på tillitsbaserad styrning är nästa steg på ett kommunalt makro-plan.
På ett kommunalt mikro-plan är nästa steg att IT-hjälpare i Dals-Eds kommun bör utbildas och sedan styras mot att jobba formativt och kollegialt, för att verkligen nå de som behöver stöd i sin digitala vardag.
Läs mer om tillitsbaserad styrning hos den statliga Tillitsdelegationen, här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.