Translate

lördag 19 december 2020

V 51 2020

 Highscore, rollspel, filminspelningar, scope och Första Långgatan


Har bistått vid fler filminspelningar i veckan på grund av fler modiga medarbetare med ett driv att förklara bättre för andra. Det är så roligt att hjälpa till med det. 


Scopet för IT-design 2.2 i kommunen har smalnats av. Dels på grund av att vi var tvungna att släppa en 2..1.1. Dels på grund av att det börjar bli bråttom att komma igång med 2.3 och 2.4. De två versionerna kommer nog utvecklas lite parallellt kan jag tänka mig. 
2.3 är att anpassa vår IT-design mot att vi får ett nytt löne- och personaladministrationssystem i november 2021. 
2.4 är att anpassa vår IT-design mot en fullständig anslutning till den nationella HSA-katalogen, ett viktig kliv i förberedandet för Framtidens VårdinformationsMiljö.


Idag på kommun-Kahooten i serien "Lite lek och allvar" sattes ett nytt highscore av min kollega Linda. Det är 8 frågor så man kan få max 8000 poäng. Lindas highscore på 7071 poäng kommer bli svårt att slå! Så kul att märka hur mycket deltagarna tycker om det. Ekonomienheten var med från sitt APT där de firande av en som avslutar sin praktik. En var med från lunchrummet. Och nästa gång vecka 2 in på nya året ska en tidigare vinnare köra Kahooten så att jag också får vara med och tävla! 






Från hemmaarbete i Skalhamn idag och därefter en timmes plugg i Teams i mobilen till komp på eftermiddagen på Första Långgatan i Göteborg för stöd till en ny kund, återigen en folkhögskola. Folkhögskolor är så coola av flera skäl. Det finns en särskild sorts själ i dem, svårt att förklara. Kanske tycker jag så för att det är skolor som drivs av starka helhetsidéer. Kanske för att många av de som går där får en andra chans att komma vidare i sina liv med nya kunskaper mot nya jobb, den vanliga skolan har kanske inte riktigt passat dem.  Läs mer på WockatzIndeed om mitt erbjudande om Serviceavtal.




Slutligen måste nämnas hur ball det är på kurs 3 i Agil Projektledare från IHM Business School. Just nu ska vi arbeta i en grupp med 7 personer fram till och med vecka 13 med att ta fram en skarp prototyp för en app inför OS i Sverige 2024 där beställaren är Svenska Olympiska Kommittén. Som prototyp-verktyg använder vi Figma. Övriga verktyg för att driva projektet är Trello och Miro. En i gruppen är mjukvaruutvecklare. En annan är pilot. Och så vidare, spridningen avseende erfarenhet är stor. Jag ska agera ScrumMaster (facilitera för teamets framgång) under SPRINT 1. Vi kommer hinna med 3 SPRINT:ar till och med vecka 13. Våra fasta arbetstider är måndagar och torsdagar kl 20-21 och söndagar kl 10-12.




Men nu ska jag tänka till lite extra på Regeringens nya direktiv från idag och hur jag och mina nära och kära måste agera över julhelgerna. Det gäller att hålla ut nu till och med att vaccineringarna av de i riskgrupperna och vårdpersonalen är klar. Ta hand om er så ses vi v. 2 i det nya året.










För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar