Translate

tisdag 22 december 2020

V 52 2020

 Julefriden kommer även i år




Året avslutas med en iterering (omtag) av mina stående avslutningsord om att kultur äter strategi till frukost. Itereringsbehovet kom till mig utifrån en kommentar i bloggen. Först kände jag lite: "jag vill inte ändra..." Men sedan tänkte jag agilt och där är iterering en konstant. 



Började dagen med att titta över de 100 olästa etiketterade mejlen. Alla mejl hos mig, utom de jag raderar direkt, får etikett på sig och arkiveras så småningom när de är hanterade. Det innebär inte att de över 100 mejlen var olästa i min struktur utan att de var lästa men blivit tillbakalagda som olästa för att hanteras senare. Nu har jag 11 st olästa kvar. De handlar om Ineras nya kundportal, inspel till vår projektmodell, möjligheter för ökad säkerhet i vår IT-miljö, en kommande enkät vi håller på att skapa om kundnöjdhet hos arbetsledarna i kommunen avseende det centrala stödet, bokslutsanvisningar, input inför upphandling av nytt system för digital larmkedja och larmcentral för hemtjänsten och ett utkast till en säkerhetspolicy/säkerhetsriktlinjer i kommunen. Det är ju som en slags väntrum för arbetsuppgifter, inser jag. Med det sagt, det finns självfallet fler ställen där arbetsuppgifter ligger. Personligen skulle jag vilja kunna arbeta exempelvis i Trello och dess kanban-boards. 
  • Tänk om alla ens kollegor hade ett aktuellt väntrum på samma sätt (menar inte i samma verktyg). 
  • Tänk om vi hade tillgång till ens kollegors väntrum. 
  • Tänk om det skulle leda till en tydligare prioriteringslista för var och en.
  • Tänk om alla dessutom skulle kunna ha en kanban-board för andra saker än väntrummet.
Den här kanban-boarden nedan tolkas så här:

  • Prioriteringslistan ska alltid vara inbördes prioriterad. Inget kan ha samma prioritering. Här ligger inte saker från det så kallade väntrummet (se ovan). Här ligger bara saker som är bestämda ska genomföras. Att överbelasta en prioriteringslista är av ondo, det skapar onödig stress. 
  • Listan för period 1 innehåller saker från prioriteringslistan. När de läggs dit finns de inte kvar på prioriteringslistan.
  • Ingen sak får alltså finnas på mer än en plats. D v s en sak från Lista period 1 befinner sig antingen på själva listan eller i en annan kolumn efter den (att göra - gör - verifiering av klar - klar).




Allt gott som jag brukar avsluta de allra flesta mejl med. En kvarleva från när jag arbetade med Xenter i Botkyrka för länge sedan. Men det är en annan historia.




För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar