Translate

fredag 8 oktober 2021

V 40 2021

 Styrdokument/styrmodeller som styr


Man kan ju som bekant ta fram hur många styrdokument/styrmodeller som helst utan att de blir styrande. 

I min roll som strateg ingår såklart att arbeta för att så inte ska hända.

Sedan kan ju styrdokument/styrmodeller vara av olika kvalité.

Det är alltså, ....

... K O M P L E X T!!!

Jag är faktiskt ganska stolt över kvalitén i de styrdokument/styrmodeller jag varit med om att processa fram. Får man vara det? Får man vara det på riktigt? Strunt samma, jag är det.

  • Kommunikationspolicyn - KLAR
  • Behörighetspolicyn - KLAR
  • Digital Agenda - KLAR
  • Uppdragsbeskrivningar systemförvaltning och informationssäkerhet - KLAR
  • Projektmodell - SNUDD PÅ KLAR VERSION 1.0
  • Kommunal färdplan för digitalisering - PÅBÖRJAD MED LEVERANS Q2 2022
För mig är de inga hyllvärmare utan något jag lutar mig mot i de olika roller jag har i kommunen.

För er som är nyfikna på projektmodellen, den fokuserar i sin version 1.0 på 
  • situationer med komplexa behov enligt Cynefin-ramverket
  • SCRUM på svenska




Nu ska jag ta helg gå över till rollen hummerfiskare.






För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar