Translate

måndag 20 mars 2017

V 11 2017

Idag måndag testar jag viljan lite grann. Jag älskar Polly. Men tar jag en kan jag inte sluta. Så nu har jag tagit en. Och genast (efter ett par minuter) som Pavlovs hundar på väg upp i trappan till rummet känner jag en lätt salivansamling i munnen. Men jag kommer i sista stund på mig i mitt försök så jag tar ingen till. #fiero (lyckokänsla, jag "vann"/"lyckades") strömmar genom mig i det ögonblicket. #fiero är en term som används mycket i spelutveckling, spel levererar ofta den känslan när man klarar något, en viktig motivationskraft. Om vi och våra medarbetare bara då och då skulle uppleva #flow och #fiero skulle det ske ofantligt mycket bra saker.


"#flow och #fiero"


Förra veckan fick jag testa viljan lite allvarligare, mor min fick en TIA-attack och väntetiden blev lång på akuten i Trollhättan. Men oj vilket bemötande över lag! Är grymt imponerad. Det här hände på onsdagen så veckan blev lite avhuggen både tidsmässigt och mentalt sett. Tänker osökt på förra veckans inlägg om det här med kroppen som en motor och att man måste få till reflektionstid för att orka och för att kunna utveckla. Jag reflekterade en hel del på akutrums-golvet där jag försökte vila/sova innan läkaren kom.

Jag intervjuade Jennie Strandberg Olsson (t f personalchef), Stefan Siljebladh (driftschef på fastighetssidan), Annelie Brekke (Skolsköterska på Hagaskolan tillika Medicinskt LäkemedelsAnsvarig, MLA), Eva-Britt Fröding (förvaltningsadministratör på FOKUS-förvaltningen) och Camilla Paulsson (special- och förstelärare på Snörrums-skolan). Mycket spännande och lärorikt, som vanligt!


Veckans



till chefer, i en strävan att vidareutbilda sig själva:

Prova det här testet på webben kring Systematiskt ArbetsMiljöarbete.
Få mervärde via att göra det live ihop i ens ledningsgrupp, där man efter varje frågas diskussion och val tar en skärmdump på frågan + rätt svar, klistrar in i en powerpoint och gör i sitt färdiga skick till en pdf. Diskussion/verifiering/kunskapsbank i ett.


______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost



Vad är då den rätta kulturen?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar