Translate

fredag 3 mars 2017

V 9 2017


Den här veckan har rasslat på snabbt. Det går fort när man har det roligt. Hade en trevlig dialog med socialnämnden kring bakgrund och nuläge utifrån arbetet som digitaliseringsstrateg. Eventuellt så blir det även i Kommunstyrelsen den 29/3. Det är viktigt att ha dessa dialoger igång med alla inblandade led i processutvecklingen. Inte bara någon gång ibland utan löpande. Politikerna är mycket viktiga, alltid givande att prata med dem.


                            "Politikerna är mycket viktiga"



Fick även chansen att följa upp en fråga med AMI (arbetsmarknad och integration) om deras fantastiska årshjul. Det är ett konkret och dynamiskt verktyg i deras systematiska kvalitetsarbete, det garanterar att oavsett när en deltagare kommer in i deras verksamhet så kommer de inom loppet av ett år ha fått gå igenom alla de teman som århjulet innehåller. Exempelvis nu i mars är det vardagsekonomi som är temat. Uppföljningen bestod i att hjälpa dem att hitta sätt för att kunna jobba flera stycken i basen i årshjulet, ett excelark. Men även att titta på lösningar för hur man kan få in ett informativt interaktivt årshjul med på AMI:s plats på hemsidan.


"ett informativt interaktivt årshjul"


Tog också ett kliv framåt mot att personalen i skolan ska få en säker inloggning gentemot lärplattformen VKlass. I den plattformen bland annat lagras och kommuniceras bedömningen av elevernas kunskaper i alla ämnen. Frånvarostatistik finns där. M m. En säker inloggning innebär enkelt förklarat att det krävs mer än bara ett användarnamn och lösenord för att komma in. De tekniker som vi nu arbetar för som ska komplettera användarnamn och lösenord är en så kallad "digipass" (internetdosa, hård timebased OATH-token, kärt barn har många namn) eller Mobilt Bank-ID. Tanken är att personalen ska få välja teknik. Anledningen till att just personalen ska ha säker inloggning till VKlass är för att en del elevhälsodokumentation kommer ligga inom VKlass. Varför ska då inte den här säkra inloggningen drabba även vårdnadshavare och elever? De hanterar bara sig själva, personal har tillgång till mångas data. Här hakar skolan på och är med och utvecklar en befintlig miljö som IT-enheten byggt upp, ett bra exempel på samspel mellan verksamhetens behov och IT-enhetens vardag.


"personalen i skolan ska få en säker inloggning gentemot lärplattformen VKlass"




För ett tag sedan fick jag ett tips om en kommun som jobbar väldigt medvetet med hela sin digitala systemförvaltning. Men även ett väldigt bra tänk kring organisation för att stödja hela digitaliseringsimplementationen men främst avseende tänket runt vad som ska styra vad och varför inklusive verksamhetsfokus, säkerhet, rutiner, dokumentation, flexibilitet och hållbarhet. Viktigt att nämna, man måste ha en bra organisation för att kunna implementera smart. De hade tagit in en konsult för 1 1/2 år sedan och nu är de självgående. Det är Värmdö kommun, 40 000 invånare och väldigt spretigt geografiskt. I onsdags hade jag ett videosamtal med en i deras digitala nav, Andi. Helt otroligt hur bra det kan det vara! Det gav mig mycket inspiration och jag ska främst ta en bra pratstund med de våra i Dals-Ed om hur man kan lära av dem. För visst går det att skala ner ett tänk från en stor kommun till en liten. Det handlar mest om vilja och ork.

"Det handlar mest om vilja och ork"




De jag intervjuat i veckan är Carin Leander (personal på korttidsboendet på Edsgärdet), Björn Lindeberg (förvaltningschef FOKUS-förvaltningen) och Lena Magnusson (biståndshandläggare och administrativt IT-stöd inom vård och omsorg på socialförvaltningen). 
Som vanligt så lär jag mig mycket, bland annat om det otroligt viktiga fokuset hos korttidsboendet på mottagandet, att vårdtagarna ska känna sig trygga snabbt efter deras ankomst. Hur kan man då exempelvis använda tillgänglig teknik för att stödja det viktiga fokuset än bättre? 
Vidare, hur en förvaltning kan uppleva att det är så många olika system för en att hålla rätt på, det blir stadigt högre och högre digitala krav på den administrativa resursen. Hur kan man jobba med systemkontext och kompetensutveckling på ett resurseffektivt sätt?


"vårdtagarna ska känna sig trygga"





Det var också första arbetsdagen på riktigt för Jan Lindgren i onsdags. Kenneth (IT-chef), Jan (IT-chefsstöd) och jag (digitaliseringsstrateg) presenterade oss ihop på Ledarforum. Kommer ni ihåg bilden från förra veckans blogginlägg? Det kändes helt rätt på "scenen", ser fram mot att få vara en stabil eker tillsammans med alla er andra för att tillsammans med navet IT-chefen komma i kapp till den nivå vi vill vara på avseende digitaliseringen i Dals-Ed.


"få vara en stabil eker tillsammans med alla er andra"





Det är inte så svårt. Det kan spara tid. Det kan göra chefernas efterarbete utifrån HME (enkät från SKL med fokus på ett hållbart medarbetar-engagemang) mycket mer professionellt. Vad pratar jag om? Jo, att det är riktigt smart att fortsätta använda sig av just digitala enkätverktyg, bland annat kring resultatet avseende HME. Korta, konkreta, väl genomtänkta och ofta förekommande enkäter.

"Korta, konkreta, väl genomtänkta och ofta förekommande"


Kommunen har ett digitalt enkätverktyg som heter EsMaker. I och för sig bara med 11 licenser men det räcker om man har en idé för hur enkla uppföljningsenkäter kan göras, utifrån sitt eget resultat på exempelvis ens lokala HME. Varje förvaltning har någon/några som kan göra enkäter i EsMaker. Jag har också fått ett konto (tack Karin Struts, systemansvarig för EsMaker) så om någon chef vill ha hjälp att få till något är det bara att höra av sig.
För mig ingår det här tänket i konceptet att mäta rätt saker vid rätt tillfälle. Kort, konkret, väl genomtänkt och ofta förekommande.
Jag tycker: Cheferna ska ha makten/verktyget/kompetensen för att kunna jobba på det sättet.


"Cheferna ska ha makten/verktyget/kompetensen för att kunna jobba på det sättet"


Dessutom, vart vill kommunen i sin helhet med resultatet kring HME? Vore det inte bra att målet sätts till att inga 1-3:or ska finnas (d v s 4-5 är ok utifrån HME:s sätt att visa resultat)? 
Jag tycker: Den rosa och gula pilen är inte ok. Att man bara ska se den som en indikator är lite för vagt, särskilt om man nu ska skapa en handlingsplan som på riktigt ske ge någon effekt.

"Den rosa och gula pilen är inte ok"





Ett stalltips, om man använder sig av skalor där personalen ska placera sig inom så ska aldrig (med passusen att "aldrig säga aldrig") en skala användas där man kan sätta sig i mitten.
Exempelvis 1-5, då kan någon sätta sig på en 3:a. Säger ingenting. Man tvingas inte ta ställning.
Å ena sidan, om man istället tar 1-4 tvingas man plötsligt välja över eller under "medel". 1-4 passar bra för om många fyller i sin enkät på smartphone (hela skalan ses utan att man behöver scrolla i sidled).
Å andra sidan, tar man en större skala, exempelvis 1-10, så ger man mer utrymme åt den som fyller i att mer detaljerat placera sig.
Innan enkäten skickas ut ska man ha bestämt sig avseende vad vilka resultat man ska reagera på. Exempelvis bör man utifrån ett negativt perspektiv, på en skala 1-10, reagera på allt från 1-6. Varför? De som sätter 6:or är precis över medel. En sådan som sätter en 6:a på en skala 1-10 är troligen en som skulle satt en 2:a på en skala 1-4.

"Innan enkäten skickas ut ska man ha bestämt sig avseende vad vilka resultat man ska reagera på"




______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost


Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar