Translate

fredag 24 november 2017

V 47 2017


Under kvartal 4 2017 var det tänkt enligt ursprungsplanen att jag skulle formulera mål tillsammans med förvaltningsledningarna för att kunna stötta dem under 2018 med genomförande av smarta projekt som gynnade kommunen. 

Mitt arbete har mer styrts av den första aktiviteten jag sattes inför, nulägesanalysen under kvartal 1. Det ena gav det andra som gav det tredje och så vidare. En utmaning från nulägesanalysen prioriterades särskilt i kommunens ledningsgrupp genom att jag blev processansvarig för att få till en bättre digital basplattform (epost, kalender, lagring, intranät, kommunikation).

En plan är som sagt bara en plan, den håller aldrig. Det man dock måste få till är att kunna styra om/prioritera för att nå det övergripande målet. Att alltid ha en levande plan är alltså det som gäller. Den här bilden handlar om det. Den "bättre digitala basplattformen" är steg 1 i processen i 3 steg runt IT-arkitektur. Den har en realistisk kostnadsbeskrivning och är snudd på självfinansierande i reda pengar.


  • Det är helt klart och tydligt för mig att verksamheterna verkligen behöver den nya styrmodellen som ramverk för vad de ska använda all digitalisering till, för att få till digital transformation inom sitt verksamhetsområde.
  • Det är helt klart och tydligt utifrån all nuvarande informationshantering i kommunen att vi måste börja göra rätt avseende informationssäkerhet, vi måste börja se på information utifrån att den alltid måste ha rätt klassning avseende riktighet, tillgänglighet och konfidentialitet.
  • Det är helt klart och tydligt att ett byte av digital basplattform kommer att bli en #winwin för kommunen, inte heller kosta mycket mer än idag. Plus all tidsbesparing och ökad arbetsglädje det kommer ge.
  • Det är helt klart och tydligt att vi kan nå stora samordningsvinster med en IT-enhet för 2 kommuner.
Var är då kundperspektivet i mitt uppdrag kan man undra? Hur gynnar det här arbetet under 2018-2021 enligt bilden vårdtagaren i hemsjukvården, brukaren i hemtjänsten, deltagaren i LSS/Daglig verksamhet, eleven i skolan, företagaren från andra kommunen som vill etablera sig här, kommunpolitikern, föreningar, paret som vill bygga ett hus, föräldrarna som har barn i förskola/skola, den som söker ekonomiskt bistånd etc?

Vi måste lägga en grund för vår kommunala förvaltning (all personal i kommunen) så att de kan göra det vi vill. När den grunden är lagd kan vi börja jobba mycket mer kundorienterat.

Grunden byggs med rätt kultur (anammande av styrmodellen) och rätt struktur (bra digital basplattform för alla medarbetare).

______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar