Translate

torsdag 4 januari 2018

V 51 2017 - V 1 2018

Ett år har gått sedan jag skiftade roll i Dals-Eds kommun från att i liten skala (10%) stödja FOKUS-förvaltningen till att i större skala (80%) stödja kommunen som helhet. Jag jobbar 6,5 timmars-dagar, 4 dagar på plats i Ed och 1 dag från hemmet. Enkel väg Skalhamn - Ed tar ca 1 tim 20 min att köra. Erbjuds det en möjlighet att fortsätta mer långsiktigt efter 31/12-18 kommer jag att tacka ja. Så kul är det i Ed, även om det finns jobbmöjligheter närmare hemmaplan. Jag ångrar inte en sekund att jag sa upp mitt fasta jobb på Orust.

  • Stuprörs-tänket finns självfallet även i Dals-Ed, men är så mycket mindre än på andra ställen.
  • Politiken har självfallet sina dilemman att brottas med, men är så mycket mer "samlad front" än på andra ställen.
  • Viljan att jobba smart är över lag mycket stor.
  • Det är en fantastiskt vacker bygd att arbeta i och verka för.


Kvartal 4 2017 skulle enligt grundplaneringen för min tjänst handlat om målformulering och det stämmer bra. Egentligen var målformuleringen tänkt på förvaltningsnivåerna, men läget har tagit oss till en målformulering för hela kommunen. Den strategiska målbilden för ordning och reda enligt "paraplyet" är en bas i den tjänsteskrivelse som är tänkt att presenteras för KS AU 15/1.


Önskar oss alla en god fortsättning på det nya året, vi ses snart!

________________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar