Translate

söndag 4 februari 2018

V 5 2018

Från veckan vill jag särskilt lyfta tre saker. 

Nummer ett: Nu har kommunstyrelsen beslutat om en milstolpe i vårt arbete med att få byta ut vår digitala basplattform mot moderna digitala grundverktyg ("kontorsstöd" i upphandlingstermer). Milstolpen är att vi nu får påbörja upphandling med inriktning mot det mest kostnadseffektiva alternativet.

Nummer två: Jag har fått förmånen att jobba med ledningsgruppen i FOKUS-förvaltningen vid fyra tillfällen under våren och det första var i torsdags. Fokus på passen är enkla och bra tips med de befintliga digitala verktygen. Det handlar om lite olika nivåer. Dels det egna arbetet chefen gör. Dels hur chefen arbetar med sin egen ledningsgrupp. Dels hur chefen ser, lyfter och rekommenderar de bra exemplen för barnens/elevernas lärmiljö. Det här blev av för att förvaltningschefen frågade och för att vi kom överens om ett upplägg. Ser fram emot att få prata med de andra förvaltningscheferna om samma sak. 

Nummer tre: På min fritid blev jag inbjuden till Bryssel idag lördag där jag träffat ett gäng passionerade individer runt hur man kan se på kart-baserade utforskar-verktyg som en lika intressant sök-källa som Youtube och Google Chrome Sök. Verktygen (Google Earth, Maps, My Maps, Street View, Arts / Culture, Tour Builder m m) som har den gemensamma nämnaren att världen finns att se på och utforska så länge man har en webbläsare är otroligt viktiga i en tid där "fake news" snart är det nya normala.



Jag trycker ofta på att en nyckelkompetens för den digitale medborgaren är att alltid våga vara nyfiken, med en dos av sund misstänksamhet.

"...alltid våga vara nyfiken, med en dos av sund misstänksamhet"






_______________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar