Translate

fredag 16 februari 2018

V 7 2018

Två områden belyses idag:

  • Goda exempel på förändrat arbetssätt med hjälp av digitalisering
  • #winwin i vardagen (nämnd "cliffhanger" på cafédialogen inför kommunfullmäktige i onsdags)

Goda exempel på förändrat arbetssätt med hjälp av digitalisering 

Att svänga om från årliga, långa, enkäter med dålig svarsfrekvens och otydligt målvärde till enkäter som:

  • är skapade av verksamheten utifrån de viktigaste kvalitetsområdena,
  • är enkla att fylla i,
  • är ofta återkommande,
  • ger en hög svarsfrekvens och
  • har ett klart fördefiniterat målvärde 
är engagerande hos cheferna! Bilden nedan visar vad vi ska svänga om till i vårt kvalitetsarbete, ett kvalitetsarbete som inte bara mäter utan mäter rätt saker på rätt sätt med påföljande analys/slutsats/förbättringsåtgärder.

"...är engagerande hos cheferna"





Nedan bildserie är ett exempel på en positiv kultur som får skjuts av smart digitalisering. Den positiva kulturen är här att många chefer vill mäta smartare. Först ett par viktiga förutsättningar för grundförståelsen:

  • Att bara mäta en gång per år ger i stort sett ingenting. Det är så lätt då att hitta bortförklaringar som förklarar det icke önskvärda.
  • Tänk dig att det finns två mätveckor under varje kvartal för en verksamhet.
  • Under de mätveckorna ska alla brukare bli intervjuade avseende det viktigaste i verksamhetens grunduppdrag.
  • Ansvaret för att intervjua delas upp bland all personal (superviktigt för värdegrundsarbetet).
  • En intervju kanske tar 5-10 minuter när det väl blivit en konstant i verksamheten (inarbetat och accepterat).
  • Svarsprocenten kommer bli nära 100% (superviktigt för relevansen).
  • Avdelningens smartphone/surfplatta/laptop har ett bokmärke till enkäten.
  • Inga namn samlas in. 
  • Metoden i sig får personalen att alltid ha fokus på det viktigaste i deras uppdrag. Mest troligt kommer också den upplevda arbetsmiljön att bli bättre utifrån att alla är med och intervjuar,  man får ett starkt fokus på värdegrund på köpet. #winwin #påriktigt
  • Resultaten kan över tid under året ses i ett och samma kalkylark.
  • Det är även enkelt att ordna en automatuppdaterande graf över utvecklingen per mätperiod och enhet, den grafen kan man använda över tid internt och externt för att påvisa faktisk kvalité.
  • Innan första mätperioden har cheferna satt ett målvärde var de vill att resultatet ska ligga, gör man det först när man ser resultatet lurar man sig och anpassar sig efter resultatet (superviktigt för kvalitetsarbetet)
Sedan kommer analysarbetet, som i sig blir mycket enklare för vi har äntligen mer relevant in-data.

"...positiv kultur som får skjuts av smart digitalisering"



















#winwin i vardagen

Ni som är lite uppe i medelåldern och är i full gång med livet kanske vet lite om det dåliga samvetet mot ens föräldrar. Man hör av sig dåligt, räcker helt enkelt inte till i alla lägen. I mitt fall är det så att jag har min mor nära mig geografiskt men inte min far. Hade en dialog med min lillebror om det och det finns ett behov av närmare kontakt mellan mig och min far. Men far är inte bra på att prata i telefon, han sms:ar inte, mejlar inte, chattar inte och videosamtalar inte. Så igår i bilen hem spelade jag in ett 9 minuter långt meddelande med kameraappen i telefonen. Självfallet handsfree, med lite bakgrundsbelysning så att jag syntes, på en bred och säker väg (E6). Väl hemma laddade jag upp det till Youtube (olistat) och bollade med lillebror som gav grönt ljus. Väntar spänt på fars feedback. Han skickar SMS ibland, har hänt typ två gånger. Kanske kommer det ett snart. Eller så ringer han. Kan vara en nystart till det bättre.

"Väntar spänt på fars feedback"







_______________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar