Translate

måndag 12 februari 2018

V 6 2018

Kollektiva (alla gör det) medvetna symbolhandlingar internt/externt är gravt underskattat.


#detärdetaljernadethandlarom är ofta sant när det gäller mycket. Bland annat kring när man vill sprida en känsla av sammanhang. De små kroppsgesterna, de små egna åtgärderna man självfallet gör om man ber andra göra dem, den lilla skillnaden i tonfall och intonering, den lilla skillnaden i hur man tittar, den lilla skillnaden mellan att särskilt lyfta det där allra viktigaste vid rätt tillfälle mot att glömma det och säga det i förbigående. M m, m m...

Ett exempel på #detärdetaljernadethandlarom:
Det kom ut en mätning om vår servicenivå kopplat till bland annat vårt sätt att svara på mejl och hur vår epostsignatur ser ut. Det kom med i samma veva hur exakt vi ska göra med bland annat vår epostsignatur. Ett mått på kulturen i kommunen är hur snabbt hur många anpassar sig till det här direktivet. Istället för att mäta det på olika sätt kan man tänka hur man kan hjälpas åt kring det här.


Så här är det tänkt att se ut. Exakt så. Alla blankrader är medvetna, liksom mellanrum. Precis så här är exemplet. Inte svårt att kopiera och bara byta ut mot egen data i sin egen epost-signatur. Gör det. Pluppa i "Lägg till signatur automatiskt", INTE att man ska få det som förslag varje gång och således kan välja bort det. Gör det idag.

P S Uppdatering 180226: Teckensnitt Segoe UI, storlek 10 gäller (går bara att hitta om ni gör det inifrån klienten Groupwise på datorn, ej via webbmailen). D S
______________________________________________________________________

Med vänlig hälsning
Anders Wockatz
Digitaliseringsstrateg

Dals-Eds kommun
Kommunledningskontoret
Box 31
668 21 Ed
Besöksadress: Storgatan 27, Ed

Telefon direkt: 0534-195 23
Telefon växel: 0534-190 00
E-post: anders.wockatz@dalsed.se
www.dalsed.se
_______________________________________________________________________

Exempelvis kan man varje gång man får ett mejlsvar utan en korrekt epost-signatur påminna på ett schysst sätt i vändande mejl:


"Pssst.... Har du sett strukturen för hur allas epost-signaturer ska se ut från 19/1-18? Kolla på min. Hojta till om du inte vet hur man gör. Allt gott!"

Prova själv! Vad ger då det här för alla oss som kommunicerar via mejl, internt och externt? Det bidrar till en känsla av en enad kommun. Precis som en obligatorisk namnbricka. Eller att man svarar i telefon på någorlunda samma sätt när externa ringer. M m...

"Medvetna symbolhandlingar internt/externt är gravt underskattat"



Jag klarade tentan i kurs 2 på utbildningen jag går nu!

VG även här. Nu är det "bara" 5 kvar (och ett examensarbete senvåren -19). Utbildningen kan man kort sammanfattat säga handlar om att förstå och kunna jobba med en organisations arbete runt informationssäkerhet. Mitt "övningsobjekt" är lämpligt nog kommunen jag jobbar i. Ett par resultat av att jag går den här utbildningen:

  • Jag fick på riktigt upp ögonen på, inför kostnadskalkylen för ett nytt digitalt kontorsstöd, hur mycket tid som slösas bort i kommunen på grund av att vi inte har ändamålsenliga (smarta/enkla/säkra) digitala grundverktyg för mejl/kalender/lagring/intranät/kommunikation.
  • Jag har insett vikten av att ledningen och revisionen av kommunen verkligen behöver förstå vad informationssäkerhet innebär. Nu äntligen måndag 19/2 har jag fått en timme med internrevisorerna och vår externa revisor PWC för att prata om vad en bra informationssäkerhet kan vara för oss.
  • Jag blev nyss utsedd att vara den som representerar Dals-Eds kommun i en upphandling av tjänsten "Dataskyddsombud" för fem kommuner (Åmål, Mellerud, Färgelanda, Orust och Dals-Ed). "Dataskyddsombud" är det som ersätter rollen "Personuppgiftsombud" i och med EU:s nya dataskyddsförordning som träder i kraft 180525.
Innan jul i år ska inriktningen på examensarbetet bestämmas, är nyfiken på vad Dals-Eds kommun skulle önska att jag gör. Det är helt i linje med vår digitala agenda att ha koll på vårt arbete med informationssäkerhet, det kommer in under "ordning och reda".

P S Jag läser på halvfart/distans under två år och får totalt lägga 16 arbetsdagar från Dals-Ed på det här. Det vill säga, de dagar nedan där det står "3 dagar" är internat på plats i Mölnlycke torsdagar-lördagar och då bjuder Dals-Ed mig på två av de dagarna. Allt annat upp till en halvfarts-takt gör jag på min fritid. Den här veckan var det internat torsdag-lördag. Nästa är 3-5/5. D S

"...förstå och kunna jobba med en organisations arbete runt informationssäkerhet"



_______________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar