Translate

fredag 11 maj 2018

V 19 2018

Väljer att ta upp fyra saker den här veckan:

  • Upphandlingsunderlag är i stort sett klart för ett nytt digitalt kontorsstöd.
  • SITHS-korten får en bättre samordning från regionen i höst i och med övergång till systemet Efos.
  • När man omvärldsbevakar vet man aldrig vad som dyker upp!
  • Socialförvaltningen i Dals-Ed är nu igång med sitt mer kundnära mätande av kvalité.





Nu har vi ett färdigt upphandlingsunderlag för ett nytt digitalt kontorsstöd kvalitetssäkrat och klart. Det får vänta lite innan det skickas ut då det behövs en uppdaterad kostnadskalkyl som rätt personer måste få förståelse och förtroende för. Vi skyndar långsamt men säkert framåt.






Hos oss i Dals-Ed använder vi SITHS-kort för autensiering i olika hårdvaruplattformar inom Socialförvaltningen. Läs mer här om hur det nu snart blir en än mer stabil tjänst under namnet Efos. Det drivs för vår del genom Västkom/GITS. Vi själva måste minst jobba med att de systemen som använder sig av SITHS-korten idag för autensiering (PMO och Procapita) är anpassade för Efos. Vi kan också välja att utöka användandet mot andra system.






Vi i Dals-Ed använder Vismas tjänster för tre av fyra förvaltningars diariesystem och för autensiering mot vår Mobila Bank ID-lösning. De har ett paket som heter "Public eGovernance Suite" som jag var intresserad av. Bokade en visning och... 
...döm av min förvåning när jag av en slump fick höra att den etjänste-plattformen de har med är gratis för oss (ingen licenskostnad) då vi har Ciceron! Tänk er eTjänster som går direkt in i diariesystemet under ett eget diarie, "eTjänster". Inga mer funktionsbrevlådor i vårt mejlsystem där data landar för mellanlagring såsom det är idag i vissa fall inom ramen för vår befintliga leverantör CGI. Vår informationsavdelning börjar titta på det nästa vecka.

#GDPR





En enhet inom socialförvaltningen i Ed är nu igång med sina kundnära mätningar. Två andra är på gång att komma igång. All personal ska kunna intervjua. Svarsfrekvensen blir väldigt hög. Vill och kan kund fylla i enkäten själv så går det bra, annars knappar personalen medans kunden pratar. I vissa fall är det anhöriga som intervjuas/fyller i själv. I de fall kund svarar 1-2 eller 6 på helheten leds man in på intervjufrågor om varför i fritext. Extra viktigt att ta reda på varför något är riktigt dåligt alternativt riktigt bra. Här är ett axplock från mätningen:




______________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.





Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar