Translate

fredag 19 oktober 2018

V 42 2018

Arbetar hemifrån. Videomöte med kollegor i Ed och företag X. Bilden 



presenteras för alla som försöker nå mig via min ordinarie "arbeta hemifrån"-videomöteslänk (se QR-kod längre ner). 

Men företag X har det klassiska problemet med Skype som på nästan alla Skype-möten jag varit med på, de har svårt att:
  • skärmdela
  • sköta ljudet
  • sköta chatten
Det är dags att anpassa metodiken för fysiska möten till att alltid vara förberedd på deltagare via videolänk. Vi har tur i Dals-Ed som får möjligheten att köra med Google Meet (se ikon nedan) istället för Skype. Det är faktiskt inte gnäll. Distansdeltagares tid kastas bort om tekniken strular. Jag såg presentationen utan ljud. Jag hörde eller såg inget under demonstrationen. Jag hör nu eftersnacket. Google Meet är en kärntjänst inom deras paket för digitalt kontorsstöd, Google Suite. Den erbjuder även inspelningsbara möten om man lägger på en Enterprise-länk för de som behöver det.

P S Till råga på allt så autoomstartar datorn när en halvtimme återstår av mötet, det kvarvarande problemet med Panda Antivirus för en del användare i kommunen kickar in. En autoomstart gör att att alla öppna program och webbläsare helavstängs. D S

"Det är dags att anpassa metodiken för fysiska möten till att alltid vara förberedd på deltagare via videolänk"






_____________________________________


_____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar