Translate

torsdag 24 januari 2019

V 4 2019

Prova alltid utifrån ett användarperspektiv

(Har semester från jobbet i Dals-Ed och är nu i London. Jag är med på Ateas skolutvecklingsresa och har hitintills haft väldigt givande diskussioner med förskolepersonal från Upplands-Bro, lärare/IKT-pedagoger från både Gällivare och Boden samt en stor samling rektorer från Malmö stad. Och det är bara resultatet från onsdagens välkomstmingel och torsdagens frukost. Jag hoppas innerligen att vi nästa år från Dals-Ed kan exempelvis åka med Atea med en delegation på kanske fem personer. Det ger så mycket, rätt upplagt och genomfört. Vi gjorde det för ett par år sedan med ett par personer från Dals-Ed, men de alla har nu slutat eller bytt position.

Mitt liv är en blandning av det privata, jobb i Ed, eget företag inom IT-konsultbranschen och studier inom informationssäkerhet. Så den här "semestern" har mer en prägel av det egna företaget än semester i dess kanske egentliga mening. Men, jag måste säga att jag tar det väldigt chill här i London och flänger inte runt för mycket. Räknar med att någon som läser det här tänker att han måste vara lite knäpp som lägger tre semesterdagar på att helt uppenbarligen jobba. Och självfallet går det inte att komma ifrån att jobba även för Dals-Ed under semestern då vi är i en intensiv fas av vår implementering av ett nytt digitalt kontorsstöd.) 

Åter till rubriken. Jag brukar alltid säga det när jag hjälper andra när något ska skapas på webben (internt/offentligt), som ska publiceras/distribueras. Som när man jobbar fram ett webbformulär exempelvis. Stanna ofta upp och kolla på hur det är för en användare. Inte bara layout-mässigt utan framför allt kontext-mässigt. Är designen bra? Håller den för det som ska uppnås? Samma är det med ett blogginlägg. Låt det vila som ett utkast. Kolla på det igen, förhandsgranska. Samma är det självfallet i förlängningen för allt designande av processer, oavsett om det är design för en analog utbildning eller ett bygge av en IT-arkitektur. Bygger man inte in tester (så verkliga som möjligt mot rätt målgrupp) så kommer det att bli stora fel. De behöver inte vara stora men väl kvalitativa och smarta. Visst är även språklig korrekthet och rätt layout viktigt, men utan rätt kontext faller en snygg layout platt.

Jag höll på att göra en stor blunder inför vår stora uppstart av igångsättningspass för det nya digitala kontorssstödet. Under perioden 28/1-28/3 ska vi hålla vi 119 st pass à 30 minuter. Sju windows 10-laptops står färdiga att använda på nedre plan i kommunhuset. En del kommer komma till passet med sina personliga laptops och/eller sin personliga jobb-smartphone/platta. En del kommer komma utan. Det jag märkte igår (onsdags) var att jag anpassat intranätet och då tillika körschemat för de 30 minutrarna utifrån att man har en personlig laptop i sitt jobb. Det upptäckte jag för att jag av reflex (eller var det bara tur?) testade körschemats upplägg som en användare utan en personlig jobb-laptop. Jag upptäckte då att för en sådan person så var det inget som automatstartade i form av sidor på internet (intranätet och IT-sidan) och automatskapad bokmärkesmapp med navigering till alla digitala tjänster en anställd kan behöva. Så pinsamt och basic. Så jag fick bygga om intranätets startsida med lite funktioner och se till att IT preppar de sju Windows 10-laptopsen med färdiga genvägar på skrivbordet till intranätet. Så, våga/orka testa hela tiden i era processer. På ert sätt. Så enkelt som möjligt. Kvalitativt framför kvantitativt. Det kan exempelvis vara att rycka tag i någon och testa din idé på någon. 

"för att jag av reflex testade..." 



_____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar