Translate

lördag 21 september 2019

V 38 2019

Versionshistorik, utrullningsrutiner och försvar av den svenska demokratin

Vi har en längre tid använt oss av olika versionsnummer för att beskriva faserna i vårt bygge av den nya IT-designen. Här är en skiss som beskriver nuläget just nu, med nyckelorden "just nu". Exempelvis, självfallet finns det fler versioner i 2.0-serien men det är så här långt vi vet nu. En sådan här bild hjälper oss att hålla i hatten när det blåser, att sitta lugnt i båten och göra rätt saker i rätt ordning på rätt sätt. En kollega i Försvarsmaktstiden lärde mig att tänka i 3-steg hela tiden, framför allt när det är riktigt stressigt. Det går ut på (i min kontext nu) att simultant alltid veta vad jag gör just nu, vad jag ska göra imorgon och vad jag ska göra nästa vecka. Kollegan lärde mig det när vi övade strid i bebyggelse, då gällde mycket snabbare vad jag gör nu, hur jag ska tänka i nästa rum och i nästa rum efter det, alltså ett tidsspann på 90 sekunder med 3 olika lägen som alltid mentalt rullade framåt. Vad avser bilden nedan så kan man säga att de orangea bilderna speglar komponenterna i det 3-stegstänket just nu. Färgerna reprenterar områden som är klara, på gång och ännu ej planerade.








När man lanserar något måste man fatta ett informationsbeslut och ett beslut om kommunikationsinsatser. Kanske kan man lära av andra. Exempelvis hur Google kommunicerar vid lanseringar. Läs exempelvis det här blogginlägget, lär av de duktiga. Vad är det som ändras? Vilka påverkas? Hur påverkar det användarna? Behövs det igångsättningsrutiner? Ytterligare detaljer. Hjälpfulla länkar. När händer det?






Regeringens särskilde utredare Carl Heath var i Dals-Ed i veckan. Han utreder hur vi kan stärka samhället mot desinformation - propaganda - näthat och träffade tjänstemän och politiker för en halvdags workshop. Mycket givande injektion. Inget samhälle är immun mot dessa saker. Vi måste vara vaksamma. Läs mer på utredningens hemsida.


____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar