Translate

fredag 6 december 2019

V 49 2019

Arbete hemifrån är fortfarande kontroversiellt & 4 kioskvältare till filmer

Allt är en balansgång. Hur ska man planera och utföra sitt jobb man får betalt för utifrån så stor effekthemtagning för arbetsgivaren som möjligt? Tänker att det är så när/var/hur man än jobbar. Oavsett om man är finansierad med skattemedel eller om man arbetar för ett privat företag.




Jag skulle inte vilja jobba 100% hemifrån. Det är alldeles lagom som det är idag med 2 dagar i veckan. Det känns också bra för miljön då jag bor långt från jobbet (10 mil enkel väg).

Troligen är det här väldigt vanligt om 10 år för tjänstemän, även i det offentliga. Kanske t o m en norm. T o m för chefer. Troligen även för vissa arbetare p g a mer digitala inslag i exempelvis monitorering av patienter. Kanske blir det ett inslag att en arbetare på ett vårdskift kan arbeta hemma med övervakning och arbetsleda rätt insatser för de andra på skiftet som är på plats. Jag tror att distansarbete kommer bli en rekryteringsmorot i snar framtid.

Det gäller att göra sig tillgänglig på ett personligt sätt när man arbetar hemifrån. För de som vill knacka på min dörr gäller att att göra det, fast digitalt 2 dagar i veckan. Sådant här autosvar har jag nu i min jobb-GMail (till alla som mejlar mig internt):
_________________________________________________________________
Psst... Om du ser i min kalender* att jag inte är upptagen, att jag inte är Frånvarande och det är normal kontorstid, försök om du vill att knacka på mitt digitala kontor på https://meet.google.com/***-****-*** 
Du kanske får ett bättre och snabbare svar då? Eller så får vi åtminstone snabbt till en för oss båda optimal personlig tidsbokning. Prova!

OBS! 
På dator (Windows/Mac/Linux), tänk på att använda Chrome eller Firefox, med som äldst näst senaste versionen, för att Hangouts Meet ska fungera optimalt.
På mobil (iOS eller Android) måste du ha appen Hangouts Meet installerad.

(*Min kalender är öppen för alla i dalsed.se och nås i funktionen "Träffa" på dator via calender.google.com ALTERNATIVT i funktionen "Visa scheman" på mobilen via Google Calender-appen.)
__________________________________________________________________

Det finns nackdelar med att arbeta hemifrån. För min del så är det så att jag jobbar mer effektivt hemma, jag blir mer koncentrerad. Då rör man inte på sig så mycket, vilket inte är bra. Men det går att lösa med rutiner. Precis som att man sätter sig i fikarummet x minuter varje dag kan man ju ta en snabb promenad runt kvarteret de minutrarna. 

Det finns fördelar med att arbeta hemifrån. På arbetet finns inget vilrum och inga soffor i personalrummet att lägga sig i. Det är magiskt skönt att lägga sig i soffan hemma och läsa det där underlaget som man ska analysera och ge rekommendationer kring. Ingen blir störd när man sätter på lite motiverande musik när man behöver bli extra kreativ.

Ett av regeringens 5 målområden i den nationella digitalsieringsstrategin är "Digital ledning".




I det lilla hos oss innebär det inledningsvis för alla tjänstemän och arbetare att bli ninjas på digital kalender, videomöten och informationssäkerhet. Det banar väg för ett nytt sätt att arbeta.







____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar