Translate

fredag 13 november 2020

V 46 2020

 Innovation och Kommunikation 


Det var ett nöje att få vikariera i en femteklass i måndags. Allt var bra förberett. Jag fick bra kontakt med klassen. Den pedagogiska lunchen var god. Allt är inte digitalt, ta mig f-n! Men oj vad en bra digital grundstruktur underlättar. Att läsa högt och utmana kring läsförståelse kan vara mer effektfullt än att jobba på för sig själv i en dator. Att bara kastas in i en klass där man inte vet något om eleverna överhuvudtaget är utmanande. Sista lektionen var musik. Då skulle jag "bara" facilitera så att musikläraren kunde hålla lektionen på distans. Kalenderinbjudan till möte ska hittas. Nätverk ska fungera. Rätt kablar till projektorn ska fram. Ljudpuck ska kopplas in. Samspelet med läraren ska till. Det är mycket en vikarie bara ska kunna, utöver det här väsentliga att lära ut rätt saker. Musikläraren hade förberett en uppgift som hon lagt i Google Classroom, bara ett enkelt Google Dokument med instruktioner som ingen kunde feltolka. Tryck på tärningarna. Scrolla ner till det uppgiftsnummer som tärningen landar på och följ det som händer via länken. Börja om. Hela klassen var inom 2 minuter igång och körde, med hörlurar på via Chromebooken, rytm- och taktövningar. Magiskt i sin enkelhet. 










I onsdags hade jag och IT-chefen förmånen att få göra en dragning i kommunfullmäktige för att visa på vad som hänt kring IT och Digitalisering sedan 180101. Det blev en bra stund där vi spelade in allt och kommunchefen var med på distans. Om jag ska välja en bild så tar jag den här om förväntningarna på ett projekt. Den är så bra.







I utbildningen till Agil Projektledare gällde ihopklippning av film till examinationsmoment 1 (4) där 6 personer bidragit med en filmsnutt vardera på 100 sekunder. Självfallet landade det jobbet på mig så WeVideo fick bekänna färg. "Från business case till första SPRINT-planeringen" är det som behandlades på 10 minuter.



För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar