Translate

lördag 16 januari 2021

V 2 2021

 Nytt år, samma utmaningar


När jag började i Dals-Ed 2017 var det en två-årig anställning men ganska snart blev jag fast anställd och satsade mentalt på fyra år i Ed. Nu börjar år fem och jag stormtrivs. Arbetar fortfarande 80% (20% föräldraledigt). Jag kanske är en sådan där tioårsperiodare. Försvarsmakten var 10 år. Orust var 10 år. Vi får se. Det enda man vet är att man inte vet. Försvarsmakten lämnade jag ofrivilligt 2005 på grund av det stora stålbadet med nerdragningar (då ingen såg exempelvis Ryssland som farlig i närtid...). Orust lämnade jag frivilligt för Dals-Ed på grund av jag inte tyckte högsta ledning (numera kommunchef där) ville göra tillräckligt mycket av det digitala ekosystem jag med flera byggt upp för lärare och skolledare, som de fortfarande har kvar.

Vi har den här första veckan på året 2021 tagit stora kliv mot att fastställa vår Digitala Agenda. Saker går inte fort i kommunal verksamhet. De mognar fram. Man måste ha tålamod. I och med det här sättet så blir det också mer förankrat. Då måste man ju från början verkligen göra rätt saker och hålla ut. Rätt saker för oss från 2017 var att analysera nuläget och sedan fokusera på att rensa ut lite gammal mindre bra fungerande mjukvara för högre medarbetarnytta för att nu kunna satsa mer långsiktigt på hur våra processer ska digitaliseras. För vi blir inte fler (inte markant i alla fall) invånare. Det blir inte över en natt enklare att rekrytera rätt kompetens. Vi har inte råd att ha stor % på många viktiga taktiska/operativa befattningar såsom kommunikatör/jurist/systemförvaltare med mera. Så är det bara. Vi är tvingade att vara minimalistiska och hela tiden verkligen göra rätt saker på rätt sätt i rätt ordning. Det känns verkligt, relevant och stimulerande.



När jag i min individuella utvecklingsplan skulle komma fram med förslag på mål/resurser/hinder/aktiviteter/förväntade effekter för uppdraget "Implementerad Digital Agenda" så valde jag konceptet "Användarberättelser". Det kommer, för min egen del, från både Google Innovator Academy och utbildningen till Agil Projektledare som jag går nu. Man beskriver målbilden för något med hjälp av konkreta användarberättelser som har med vem ska göra vad och varför. Man kan använda många olika användare för att beskriva omfattningen av uppdraget men de man inte får missa är kärnintressenterna. Ett mål måste man ju kunna följa upp så varje användarberättelse har krav kopplade till sig. Dessa krav ska vara så tydliga så att man kan bevisa dem vid ett givet tillfälle. Här är ett exempel på en skarp användarberättelse för uppdraget "Implementerad Digital Agenda":

"Som förvaltningschef behöver jag kunna använda den Digitala Agendan i sin helhet i mitt arbete med enhetscheferna för att driva den digitala utvecklingen åt rätt håll, såväl i projekt som i vardagen."

Jag lämnar kravet hängande, det är lite för detaljerat för en offentlig blogg. 

"...vem ska göra vad och varför."



För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar