Translate

lördag 23 januari 2021

V 3 2021

 Att vara agil, vad innebär det egentligen i vår digitala nutid?



Är det kanske enklare att beskriva genom att säga vad det inte innebär? Jag tycker om den tekniken att vara tydlig med vad som inte ska göras. Den verkar hjälpa vid komplexa situationer, att vända på steken så att säga. Då kan man använda sig av MoSCoW-modellen för krav. Den metoden används ofta i bland annat agila processer när man pressar fram omfattning på något.
Must (Skall vara med)
Should (Bör vara med, med tydliga förutsättningar för hur viktigt det är)
Could (Skulle kunna vara ok om det finns utrymme)
Won't (Ska INTE vara med för att...)

Hur ser man agilt på sin arbetstid och sitt liv? Är övertygad om att man skulle kunna ha en bra dialog med en kollega, lärkompis, kompis, partner och/eller chef kring det utifrån att se på ens kalender. 

Att inte vara agil med sin tid är att hantera sin kalender på ett blandat sätt med exempelvis lite i en papperskalender och att man inte kan se alla kalendrar man har i en samlad vy i mobilen. Har man det så har man mest troligt (om man inte är en supermänniska) inte koll på de så viktiga mellanrummen och marginalerna man behöver i livet. Hur mäter man att man inte har koll? Skulle kunna vara att man får känna av dubbelbokningar i jobbet och/eller mellan jobb/privatliv, känsla av otillräcklighet, tjafs och så får man SKULD- och SKAM-känslor. Inte bra för ett hälsosamt liv. 

Därför är det en viktig aktivitet i Dals-Eds kommun att utveckla användandet av den digitala kalendern. Det är en hygienfaktor för att vi ska lyckas med implementeringen av den Digitala Agendan.

Alla är värda att ha koll på sitt samlade tidsuttag via mobilen under intensiva perioder i livet. Varför just via mobilen? För då har man om man vill snabb access.

Låt oss säga att man nu har den kollen på kalendern i mobilen vi pratar om ovan. För att kunna leva hälsosamt behöver man:
  • planera in mellanrum och marginaler
  • bli chef över sin mobil avseende exempelvis "Stör ej" och "Aviseringar".
  • kontinuerligt stämma av sitt totala tidsuttag med någon man litar på
I framtiden kommer andra sätt att hålla koll på sitt tidsuttag. Men just nu är mobilen den smartaste vägen, rätt använd såklart. 

Fel använt blir det just fel. Precis som devisen skit in - skit ut. 







För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar