Translate

lördag 30 januari 2021

V 4 2021

 Det är de små sköna sakerna som gör det. Eller?


Ett varmt mellankokt ägg med salt på en ledig morgon, ett smart användande av Smågrupper i Google Meet i en skrivarstuga, en varm brasa och 10 minusgrader ute, en kollega som utmanar sig själv och gör en kommunhus-Kahoot, en kall shot ingefäradryck när man känner sig lite förkyld, ett arbetslag på en folkhögskola som verkligen uppskattar ens hjälp etcetera. Det här är skarpa exempel på små saker som höjer min energinivå.

Det spelar alltså ingen roll om det är i den privata världen eller jobbvärlden de här sköna energitillskotten sker. Men, tänk om det bara sker i det privata? Eller kanske inte ens då? Tänk om det sker i båda världarna hyfsat kontinuerligt. Då tror jag man bygger en stor motståndskraft inför lite jobbigare perioder. Men som att allt annat förbrukas så gör också energin det. Så det behövs ständig påfyllning av energi genom de här små sköna sakerna. Ja, jag är en person som oftast ser på glaset som halvfullt, inte halvtomt. Jag inser att inte alla tänker så. Hänger nog ihop med att alla har sitt eget normalvärde av petidhormonet Oxytocin [Oxytocin gör människor lyckliga och tillitsfulla]. Den här insikten är viktig att tänka på när man ska hjälpa/stödja/lära/coacha/samarbeta med andra. Vilken insikt då? Jo, hur man genom sitt eget beteende kan bidra till att vissa andra personers nivå av Oxytocin ökar. Vilka personer då? De med en låg normalnivå avseende Oxytocin. Vilka är det då? Det ser/märker man om man tänker till lite. För gör man det så ökar hela organisationens kraft. Kanske lite slentrianmässigt kan klumpas ihop inom epitetet "mjuka värden". Återigen (har nämnt det i tidigare blogginlägg), det är detaljerna det handlar om. Rätt sak är att bry sig om det här. Rätt sätt är högst individuellt. Rätt ordning handlar om att göra det vid exakt rätt tillfällen. Det här tänker jag på i de kommande försöken att få vår Digitala Agenda "viklar". På min nästa jobbansökan ska jag skriva att jag har en hög normalnivå av Oxytocin.

"Rätt sak är att bry sig om det här"











För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar