Translate

fredag 5 februari 2021

V 5 2021

 Uppvaknande och njutande


Förra veckan skrev jag om att få energi i sin vardag. Här nedan är ett exempel på ett sådant tillfälle. Jag stöttade dottern lite i lyrik-studierna och fick på så sätt lära mig lite om Haiku. #winwin Så jag skrev min första Haiku. Helst ska en sådan ha med ett ord som associeras med en årstid. Lyckades inte med det i ord, men med bilden ihop med dikten så är det bingo. Framför allt ska en Haiku beskriva ett ögonblick, ha 5 stavelser på första raden, 7 på andra och 5 på tredje.






I veckan vaknade jag upp kring hur design-processen kring Framtidens Vårdinformationsmiljö (FVM) ser ut. Mitt fokus på det hela är, förutom bra funktion för våra medarbetare och de vi är till för, arbetet kring kontinuitetsplanering och dataskydd, i den ordningen. För arbetar man med kontinuitetsplanering så kommer dataskyddstänket med på köpet. Helt klart är att designen inte fokuserar i främsta (inte heller i hallen) rummet på de kommunala behoven. Det här trots att man vet att mycket primärvård är på väg att förskjutas mot hemsjukvården i kommunen. Men, det är därför jag nu engagerar mig lite extra i en nystartad (!) arbetssgrupp från FVM-programmets sida som har tagit sig an kontinuitetsplanering. Jag ska murbräcka in de kommunala perspektiven på prioriterade leveranser i FVM-programmet med hjälp av bland annat kompetens från några av våra duktiga sjuksköterskor i kommunen.







Vår digitala agenda har sju påståenden om hur vi ska arbeta med digitalisering. Två av dem handlar om det jag skrev nyss:
  • Vi värnar den personliga integriteten
  • Vi säkerställer kontinuitet på tjänster
Den digitala agendan kommer genomsyra alla processer i kommunen och inledningsvis ska den ligga till grund för vår kommuns IT- och Digitaliseringsstrategi.




Men nu är det dags för att ladda inför helgens besök på kenneln där vår valp bor, en liten dvärgpinscher. 20/3 kommer ett litet nytt liv till vår familj, så efterlängtad.


För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar