Translate

lördag 4 september 2021

V 35 2021

 Att nå ut


En av höjdpunkterna med jobbet är när man får lov att bolla idéer med en god kollega. Prestige finns inte finns i ordlistan. Ens beprövade erfarenheter såväl som okunskap blottas. Man anstränger sig till det yttersta för att förstå varandra. Det leder någonvart, man går därifrån med en konkret tanke hur man ska gå vidare.  I veckan hade jag ett sådant tillfälle. Det är sådana stunder som ger energi för mig. Den energin lagrar jag inför "regniga/grå/stormiga" dagar. Du vet vem du är, goe kollega.

Jag funderar på vad som är det mest smarta sätt för mig/oss att nå ut med tips kring alla de smarta användningsområden som finns via våra  digitala verktyg vi tillhandahåller till de som är närmast de vi är till för, chefer och administratörer. 
Det är ett komplext och välkänt dilemma i en organisation.

  • Vilka kanaler och verktyg ska användas för att distribuera?
  • Hur ofta kan man "störa" via de kanalerna?
  • Vilken tidpunkt är exakt rätt för att störa?
  • Var ska min källa för allt materiel finnas och hur ska det vara tillgängligt?
  • Vilket och hur mycket innehåll ska vara med?
  • Vilken språkstil, teckensnitt, storlek, radavstånd, bilder och luft ska användas?
  • Ska film vara med?
  • Vad för klickbete ska användas för att så många som möjligt ska lockas att ta del av informationen?
  • Hur får jag de som kollar på informationen att locka med sig fler?
  • Hur följer jag upp allt ovan för att kunna ändra/anpassa så att det når så många som möjligt?

Klickbeten på LinkedIn (där jag alltid delar mina veckoblogginlägg) som rekommenderas för att nå fram är exempelvis att aldrig skriva rubriken som en fråga. Gör ett påstående rätt på. 





Klickbeten på Svensk damtidning som jag roar mig med att kolla på ibland via Google Nyheter är sjukt uppenbart överdrivna men man dras ändå till att klicka på dem. När man väl läst artikeln undrar man direkt, varför har de med bisatsen "...mitt i krisen med Albert"? Ska bli lite kul att se om mitt försök till klickete på LinkedIn gör att just det här blogginlägget får mer visningar än vad jag normalt har. Jag lämnar min relation med dem på Google Nyheter. Jag klickade på "Dölj artiklar från Svensk Damtidning."






För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar