Translate

fredag 1 april 2022

V 13 2022

 Ett uppskjutande av något kan vara ett fejlande

...men det behöver inte vara det. Ibland är det verkligen så. Om vi inte klarar deadlinen 1/9-22 för införande av nytt HR-system, då har vi fejlat grovt. Och då är det bara att hugga i! Gå den extra milen. Etcetera.



Med det sagt, hur tar en hand om sin hjärna egentligen? En kollega började prata om hjärnergonomi på ett APT och jag tog på mig rollen skyddsombud för vårt team. Vart ska det här landa? Är strävan efter personlig effektivitet något negativt? Betyder krav på högre personlig effektivitet ökad stress för vissa medarbetare? Kan personlig effektivitet handla om att göra saker smartare och de facto stressa ner tillvaron? Läs mer om hjärnergonomi här, på en site som har sitt ursprung från en forskningssatsning från AFA.






Något vi inte kan skjuta upp idag är att lära av råden från Kalix kommun (uppbackade av MSB). De drabbades av en ransomware-attack 211216. Här är 4 citat från kommunchef och IT-chef i Kalix: 

"Den svagaste länken är den enskilde medarbetaren." (kommunchefen)


"Låt aldrig bekvämligheten gå före säkerheten" (It-chefen)


"Döp aldrig konton med adminbehörighet till något med admin, inte heller i visningsnamnet." (itchefen)


"Viktigt att IT-personalen trivs. Vi måste gulla med dem." (kommunchefen)





För min del så hjälper mig Google Kalender mig med personlig effektivitet genom att: 

  • kunna ange inom vilka tidsramar min arbetstid är
  • använda "uppgifter" som inte ses av någon annan hur delbar jag än gör min kalender
  • kunna välja mellan funktionerna "händelser" och "fokus-tid" vid schemaläggning av tid
  • välja funktionen "frånvarande" ihop med en Trio-kod för att koppla bort mig när jag är borta
  • följa mina 10 budord:
    • Du som anställd i Dals-Eds kommun ska inte hava andra jobbkalendrar än Google-kalendern.

      Du som anställd i Dals-Eds kommun ska inte arbeta i papperskalender.

      Du som anställd i Dals-Eds kommun ska alltid svara på en kalenderhändelse med Ja/Nej/Kanske inom 90 minuter efter du blivit varse om den.

      Du som mötesdeltagare ska i möjligaste mån ha på din kamera.

      Du som mötesdeltagare ska alltid ansluta till videomöten minst en (1) minut innan de börjar enligt rätt tid.

      Du som inbjudande part ska aldrig boka möten som innebär möten kloss an för dig själv eller andra.

      Du som inbjudande part ska alltid noga tänka igenom din inbjudan så att den är så korrekt som möjligt första gången den skickas ut.

      Du som inbjudande part ska alltid bjuda in i så god tid att deltagarna hinner förbereda sig på relevant sätt.

      Du som inbjudande part ska alltid bifoga relevant mtrl i kalenderhändelsen.

      Du som inbjudande part ska alltid ha en agenda som är genomtänkt och genomförbar på den tid som är avsatt. 



För övrigt är det så att god såväl som dålig kultur äter struktur till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar