Translate

onsdag 27 april 2022

V 16 2022

 Hur stödja chefer utan att det upplevs som att störa


Kvalitativt över tiden-stöd till chefer är för mig en kritisk leverans. Varför? För de har sådan makt och påverkar så mångas vardag. Det stödet jag pratar om är från HR, ekonomi, kansli och IT.

Det är klart definierat att chefer är en otroligt viktig målgrupp för utbildning kring det digitala hantverket, för att bland annat få en bättre egen arbetsmiljö och få en chans att utöva ett smart ledarskap med stora digitala inslag. Det här får ringar på vattnet av omätbara format, jag lovar. 

Men hur ska vi göra? 

Ska vi bara nappa på de som vill ha hjälp? De som nappar, ska vi hjälpa dem bara med det de frågar om? Eller ska vi titta lite extra på de mikrobeslut de fattar hela tiden och se hur de kan jobba ännu mer resursbesparande och situationsanpassat?

Ska vi erbjuda alla att man kan få en första djupdykning i deras behov?

Ska vi erbjuda kurser i "jobba hemifrån", "jobba smart i GMail", "optimera ditt användande av den digitala kalendern", "få ut mer av din mobiltelefon", "hur jag blir informationssäker i mitt dagliga agerande", "exempelupplägg för APT", etc?

Vi kan tyvärr inte göra allt. Så vad tror vi ger mest långsiktigt hållbart resultat?







För övrigt är det så att god såväl som dålig kultur äter struktur till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar