Translate

lördag 4 februari 2017

V 5 2017

Det blev en kortvecka det här också i och med att jag var ledig till och med tisdag den här veckan. Jag har varit i Stockholm måndag + tisdag och genomfört ett uppdrag för Teknologisk Institut AB (det företag som köpte Conductive) som moderator och föredragshållare, programmet går att läsa här.
Här är mitt presentationsunderlag. Alltid när jag genomför uppdrag förhandlar jag till mig fribiljetter. De ger jag alltid till folk i min omgivning som jag samarbetar med, företrädesvis små kommuner. Den här gången gick de till Arvika kommun och Munkedals kommun. Små kommuner som inte har ett stort stöd från sin egen organisation avseende att jobba smart med digitaliseringen.

I presentationen finns även länk till den presentation jag utgick från i London (en kollega från Tanum, Hans Schub, var och tittade och spelade även in, se inbäddad video nedan)

När man är helt publik med saker man gör så utsätter man sig för något nyttigt. Att få feedback och få skit. Feedback får man av ett fåtal, skit får man av många. Feedback är ju rak återkoppling mot målet man försöker uppnå, ris såväl som ros. Skit kommer i olika former. Öppet näthat, mjukt insinuerande, dolt baktalande. Men att våga vara helt publik med mycket av det man gör tränar en mycket och lär en att automatiskt reflektera över ens metoder, budskap och framtoning. Sååå viktigt i vår förändringsresa med kultur och digitalisering som nyckelkomponenter i lokets motor.



Om man översätter det till Dals-Eds ledningsorganisation kan man tänka så här.

Om man kom igång med att blogga om sina egna utvecklingstankar så vinner man mycket, exempelvis

  • De goda tankarna man har fastnar inte i ett anteckningsblock eller word-dokument, de blir dessutom mer genomtänkta och reflekterande, för man ska ju faktiskt publicera det man skriver.
  • Man kan nå dem överallt, de är inte fast i ett anteckningsblock på jobbet eller i ett word-dokument man sparat på W: på servern.
  • I bra bloggar finns etiketteringssystem, det vill säga man kan sortera sina inlägg på ett smart sätt.
  • Ens tankar blir tillgängliga för de man vill på det sätt man vill. Antingen för hela världen, eller för den gruppen man själv vill, man kan ha på eller av kommentars-funktion, man kan ha på funktion med granskning av alla kommentarer m m.
  • Man kan dela på att vara redaktörer i en blogg, det övar en dessutom i att lita på andra.
  • Det blir naturligt att förstärka ens text med minst bilder, det är väldigt effektfullt att jobba med bilder som visar på motsatser.
Självfallet ska man inte:

  • Dubbeljobba, använder man blogg så gör man. Det går utmärkt att jobba i utkast som inte publiceras. 
  • Använda ett bloggverktyg som bara går att använda från en viss typ av enhet, jag har bra förslag för att lösa det inom våra egna verktyg.



Ovanstående är inte alternativ fakta utan 

SANT!!!



OBS!!!
Jag puffar gärna igång en "bloggverkstad" med er ledare i Dals-Ed. Är ni intresserade kan ni bland annat fylla i den här så tar jag kontakt med er.


Alltid när jag är ute på vift tar jag med mig värdefull kunskap tillbaka till mitt uppdrag i Dals-Ed, samt att jag är väldigt noga med att göra reklam för kommunen. Ganska många är det som känner till Dalsland, även internationella åhörare, och uteslutande är det positiva kommentarer jag hör. Trevligt, vackert m m. Det känns härligt att jobba i Dals-Ed. :  )

______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost


Vad är då den rätta kulturen?

2 kommentarer:

  1. Intressanta tankar om bloggning. Skulle gärna prova vilket kräver viss kompetensutveckling ;-)

    Det värmer gott i kommunchefens hjärta att läsa slutklämmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, viss kompetensutveckling behövs på området, även här! ;-) har fullt sjå att hänga med...

      Radera