Translate

fredag 21 april 2017

V 16 2017

Gränslandet mellan nulägesanalys och en systematisk omvärldsbevakning är nu. Är jättenyfiken på den dialog eller diskussion eller debatt eller tystnad som kommer uppstå på måndag runt nulägesanalysen. Alla kommer inte ha samma inställning till samtalsformen. Jag hoppas på att många ägnar sig åt dialog, även jag. När man för en dialog försöker man inte övertyga andra om vad man tycker utan man resonerar utifrån olika perspektiv utan att torgföra en åsikt. Diskussion är då man man argumenterar för sin sak. Debatt är det politiker oftast ägnar sig åt, d v s mycket retorik och polemik. Jag hoppas även på att många tänker och talar utifrån sin roll i ett ledningssammanhang, inte som verksamhets- eller funktionsansvarig. Lätt att säga, svårt att göra. Även för mig.

"Jag hoppas på dialog"



Nu börjar omvärldsbevakningsfasen för mig, kvartal 2 2017 är vikt för det. Jag kommer titta runt om i Sverige på lösningar på de av mig identifierade 12 utmaningarna. Precis som jag angav i det föreslagna tidsflödet för min tjänst. Det kommer innebära en del resor. Även en hel del videosamtalsmöten (sträcka ut tid och rum) då jag kommer bjuda in relevanta personer från intervjuskaran (de 42 personerna från Dals-Ed) och personer från andra kommuner/myndigheter/leverantörer. Parallellt hoppas jag få börja ta tag i en tung utmaning nu direkt. Beroende på om det blir så och vilken utmaning det blir avgör hur jag kommer väva in omvärldsbevakningen för just den processen.

"Parallellt hoppas jag få börja ta tag i en tung utmaning nu direkt"



______________________________________________




För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost




Vad är då den rätta kulturen?

1 kommentar:

  1. Agneta Johansson23 april 2017 kl. 20:30

    Tack för en gedigen nulägesanalys Anders!
    Väl mött imorgon, det ska bli väldigt intressant. Det är ju först nu som det gemensamma ledningsarbetet mot en mer digital kommun startar på allvar. En spännande utmaning, full av möjligheter.
    Lycka till nu - till dig och till oss allihop!

    SvaraRadera