Translate

fredag 7 april 2017

V 14 2017

Jobbveckan blir bara en jobbdag. Kom hem sent från flyget igår torsdags kväll. Dagen blir en kortdag och ägnas åt att börja bygga en struktur för nulägesanalysen.

London var så vårigt och skönt som det brukar vara. Parkbilden är från St James Park (en av två parker nära Buckingham Palace). Bok-bilden är från British Museum. Filmen är från Stamford Bridge.
Det är så enkelt och bekvämt att resa idag. Incheckning via mobil, boardingkort i mobil, taxi via mobil, ens fotografier tagna i mobilen sparas automatiskt i ett moln, filmer och stiliserade kort från ens resa blir föreslagna för en att spara eller inte, kartappar hjälper en hur man tar sig dit man vill oavsett vägarbeten/lokaltrafiksavbrott, appar som ger dig bra matval, recensionsfunktioner på allt möjligt (köp, mat, hotell, tjänster), Facebooks nya livestream-tjänst är kul, m m. Det gäller att inte sluta tänka dock, man behöver dessutom tänka på ett annat sätt.
1/ Alltid vara förberedd på att man inte är uppkopplad är viktigt, tycker jag. Vad gör jag om min mobil laddar ur?
2/ Man behöver utveckla ett nytt slags "snabbkritiskt tänkande". Ju mer uppkopplad jag är, desto mer förslag blir jag matad med. Som exempelvis när jag står vid Big Ben och får ett förslag om att gå till "The London Eye". Varför kommer det inte upp ett förslag att gå till "Imperial War Museum, Churchills war room"? Vilka algoritmer styr vad Google Now (i det här fallet för mig) matar mig med? Vad ställer det för krav på mig som konsument? Lite annorlunda i vart fall innan Google Now fanns. Det är en enorm marknadskraft i bakgrunden som vill ha en bit av kakan runt vad som ska visas automatiskt i en användares mobil. Alla de gånger jag skrivit mobil ovan, då menar jag smartphone. Alltså en minidator. De som inte har en smartphone blir mer och mer utanför de tjänster som utvecklas, lokalt som globalt.




Det är väldigt viktigt med en del saker runt ens mobil-användande. Då tänker jag på laddningstaktik, tillgång till internt, säkerhetskopiering och säker hantering av mobil och konton. Inte minst det sista. Ha alltid på lösenkod på din mobil och se till att ha 2-faktorsinloggning på ditt GMail-konto/Apple-ID.

"Det är väldigt viktigt med en del saker runt ens mobil-användande"









Påminner alla som tänkt att plugga i höst att sista ansökningsdag närmar sig. Hade du inte tänkt dig det? Läs nedan ändå. :  )
Det är nu enklare än någonsin att ansöka via antagning.se Har man inte konto sedan innan behöver man bara snabbt som rackarns anmäla att man vill ha sin aktiveringskod. Det gör du här.
Finns många bra kurser på distans. Många av dem har krav på att man har högskolepoäng sedan tidigare från specifika ämnen. En del är utan sådana krav, bland annat de tre nedan. Jag tycker särskilt om Karlstads universitet:
  • En kurs i Journalistik 15 HP. Intressant av flera skäl. Alla behöver öva sig på att skriva, uttrycka sig och förhålla sig till fakta. Kolla in här. Halvfart v. 35-3. 
  • Här är en annan. Generell projektledningsmetodik 7,5 HP. Halvfart v. 45-3. Nyttigt för en del tror jag.
  • En tredje, här. Statistik 15 HP. Halvfart v. 35-3. 
Distansutbildning sträcker ut tid och rum, man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Bra för ens CV också att visa på att man läst något nyligen som är relevant för ens yrkesroll. Karlstad är ett bra universitet.

"Distansutbildning sträcker ut tid och rum, man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt"



______________________________________________



För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost



Vad är då den rätta kulturen?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar