Translate

lördag 29 april 2017

V 17 2017

Jag älskar Dals-Ed. Här är ett exempel på varför. Jag har haft 3 fasta tider på måndagar, 3 halvtimmar på förmiddagen. En av dem har inte varit varit välbesökt (en öppen tid för förvaltningschefer att komma in och dryfta olika tankar). Så jag ville göra något nytt med den halvtimmen. Ibland har jag hört av vissa att man inte vet vad andra gör i sitt jobb. Jag vet att man troligen ofta inte vet vad ens nära medarbetare är riktigt bra på. Jag tror starkt på att man blir ett bättre team om man vet vad ens kollegor är bra på. Samtidigt, många har uttryckt att de vill jobba mer med film som uttryck. Då tänkte jag att man kan slå flera flugor i en smäll. En intervjuserie som filmas och publiceras på VIBE, med namnet "3 minuter med...".

Tanken är att filma intervjuer (en och en), chefer och strateger först ut, utifrån 3 frågor: 
  • Vad gör du som... 
  • Vad är du bra på? 
  • Vad brinner du för? 
De publiceras i en olistad (ej offentlig, bara tittbar om man har länken) spellista på Youtube-kanalen "Dals-Eds kommun".


Syftet är dubbelt (eller mer). Dels är det bra att få en kort modern beskrivning av vad olika viktiga personer i kommunen gör på ett personligt sätt. Dels är det bra att träna sig att vara framför kameran.

Jag älskar Dals-Ed för att bara inom loppet av en timme var det många som svarade JA på de 7 tillfällena som jag inledningsvis erbjöd det här på. 5 tillfällen blev uppbokade direkt. Vad modiga människor jag jobbar med!

"...många har uttryckt att de vill jobba mer med film som uttryck"






Veckan började med att jag processade nulägesanalysen med ledningsgrupp + strateger. De allra flesta hade läst på materialet jag skickat ut (pdf + film om pdf:en) så jag kunde köra som jag hade tänkt. D v s inte tugga igenom alla 41 bilder utan istället bara hoppa mellan tankekartan med de 12 utmaningarna och skattningsmodellen. Det första kvittot på att jag träffat rätt var att ingen av mina 12 utmaningar skattades som att om genomförda skulle de ge en försumbar eller liten effekt. Alla hamnade på måttlig (3 st) eller stor (9 st) effekt. Diskussionerna därefter var väldigt bra för det var absolut inte självklart om utmaningarna var för sig var enkla, lite svåra, mycket svåra eller riktigt svåra. Stundtals blev det riktig debatt, jag modererade så gott jag kunde. Den här första träffen avslutades bland annat med att gruppen ville att jag ska processleda oss bort från utmaningen att vi idag har en icke användarvänlig digital basplattform (VIBE och GroupWise). Självfallet spelade jag in passet med hjälp av en HangOut on Air, så om någon vill lyssna på det i efterhand är det bara att höra av sig. Det är, som allt annat just nu på Youtube-kanalen "Dals-Eds kommun", publicerat olistat (ej offentligt, bara tittbart om man har länken).

"...ingen av mina 12 utmaningar skattades som att om genomförda skulle de ge en försumbar eller liten effekt"





Nu börjar en fas med omvärldsbevakning utifrån de 12 utmaningarna. Parallellt kommer jag inleda ett par saker runt det processledaransvar jag fått kring den digitala basplattformen. Men först har jag semester nästa vecka på Rhodos med min sambo, barnfritt. Vi tycker om tennis! Nästa blogginlägg kommer först v. 19.


______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost





Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar