Translate

måndag 11 september 2017

V 36 2017

Veckan har handlat om ett par saker. En av dem var att testa bli matad 5 dagar i rad med små lektioner kring informationssäkerhet, det jag skrev om förra veckan (Junglemap). Den första känslan efter dag 2 var "så kort den var...". Dag 1 var en inramning och dag 5 en avslutning. Det för att fånga före- och efterläget avseende förståelse. Jag som är lite ovan att "bara" bli matad med kort informativ text blev lite förvånad. Hann tänka "Var är filmerna, var är talsyntesen" innan jag kom på mig själv att det är just små doser jag ska ta åt mig. Det ska ju läggas på mig så sakteliga, den här kompetensen. Blir väldigt sugen på att känna på hela paketet. Nu går vi snart vidare och testar konceptet på hela ledningsgruppen.

"Det ska ju läggas på mig så sakteliga, den här kompetensen."




På temat "Kör sakta" kan man verkligen säga att den här artikeln (ursprungligen från Expressen Debatt 170305) från Bob Hansson är. Han belyser epidemin med utmattnings-syndrom i EU. Läs artikeln. Jag tror på riktigt att om vi i Dals-Ed har en tydlig digitaliseringsstrategi som alla kan relatera till, då kan vi på allvar börja med en relevant digital transformation, de 2 sakerna kommer motverka den här känslan som kanske finns hos många idag, nämligen "jag tycker inte det där berör mig egentligen, men oj vad det stressar mig för alla vill ju att jag ska komma igång". Du kan inte stoppa vågorna, men du kan lära dig att surfa.

"...på allvar börja med en relevant digital transformation..."






För att få till processer kring digital transformation i hela organisationen behövs ett gäng saker. En av de sakerna är att göra rätt saker och inte bara göra saker rätt, det vill säga satsa på digitala initiativ i rätt ordning. Rätt ordning är exempelvis att byta ut den digitala basplattformen. I veckan fattades ett beslut i kommunledningsgruppen att paketet med MicroFocus ska bort och att jag ska ta fram en projektplan för hur ersätta det. Det är inte bara digitalisering. Det är möjliggörande av digital transformation.


"...göra rätt saker..."




En annan stor grej i veckan var nätverksmötet i Fyrbodal, "Digitalisering och välfärd". Till skillnad från de senaste träffarna så var den här väldigt matnyttig. Ett par saker som är, eller tangerar att vara, exempel på digital transformering.
  • Fyrbodal går med stormsteg mot en gemensam E-arkivslösning, all cred åt Uddevalla för deras sätt att driva det. 
  • Tyvärr står det helt still kring Vänersborgs projekt kring E-hälsa där man har försökt få fram en så kallad "hubb" till hemmet för vårdtagaren/brukaren/deltagaren. En hubb som knyter ihop all den data som behövs runt personen ur ett stöd-/omsorgs-/vårdperspektiv. Data som samlas ihop smart och visualiseras för personalen på plats i hemmet. 
  • En del (Mellerud, Åmål och Strömstad) kommuner erbjuder idag öppet internet på publika platser ute och inne. Flera andra kommuner håller på och funderar. En bra medborgar- och turistservice till en liten insats.
  • Mellerud och 4 andra kommuner utanför Fyrbodal deltar i ett pilotprojekt kring automatisering av vissa processer, först ut är biståndshandläggning (ekonomiskt stöd). Biståndssökaren fyller i webb-formulär. En "robot" (dator med viss mjukvara) märker det, loggar in i Procapita, handlägger och skriver förslag på beslut till fysisk person. Trelleborg var först ut (här) och en viktig medarbetare där har bytt till Melleruds kommun. Det kräver en stor dos av mod för att våga göra en sådan grej. Se John Kotter nedan i filmen (6 minuter), han är pappa till bland annat boken "Leading change" där han skriver om de 8 stegen i förändringsledning. Det är inte omöjligt att få till bra förändringsledning i vår snabbt skiftande omvärld, men svårt. 

"...exempel på digital transformering"




______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost





Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar