Translate

fredag 22 september 2017

V 38 2017

Många bitar börjar ramla på plats i vår projektplan för att få fram en ny digital basplattform. Här är den mapp som finns "bakom" min QR-kod på jobb-dörren. Där samlar jag viktiga dokument som behövs för min projektplan. Finns ingen skyddsvärd data där. Idag landade en granskningsrapport från Certezza in. Det är alltid bra att ha kritiska vänner, Certezza är en sådan för Dals-Eds kommun. Här är en kort analys av mig kring vad för mervärden just den rapporten ger oss:
  • Den är ett bra inspel till min projektplan. Som hand i handske med att jag som processansvarig även råkar gå en utbildning i informationssäkerhet.

  • Den visar framför allt på hur viktigt medvetenheten kring informationsklassningen är och att det är ett väldigt prioriterat ärende. Självfallet ska man lika lite som i VIBE och GroupWise hantera känsliga personuppgifter i en ny digital basplattform. Det problemet kommer vi ha oavsett lösning. Ser fram mot att x jobbar med informationsklassnings-processen i befintliga och kommande system. En väldigt viktig kvalitetsgarant för säkerhet. 

  • Den visar på vikten av att ha koll på livscykler för användare, något vi inte har idag. Det har jag byggt in i den kostnadskalkyl som y håller på att ta fram, på uppdrag av mig, förankrat hos kommunchefen. 

  • Den visar på att molntjänster fungerar om informationsklassning och säkerhetslösningar används/appliceras på rätt sätt. Det samma gäller för den lösning vi har idag, där vi långt ifrån har rätt informationsklassning och säkerhetslösningar.

"Det är alltid bra att ha kritiska vänner"




Jag letade i veckan efter ett bra (och gratis) projektverktyg. Vad är jag ute efter? Något som visualiserar en tidslinje och att flera saker måste kunna hända samtidigt. Med kommentarsfunktioner och smidig tilldelning av uppgifter. Testade Asana men gratisversionen är för klen. Försökte med ett tillägg till Google Drive som heter Smartsheet Chrome App men den kostade efter en trial-period. Tänkte om, provade ett vanligt Google Kalkylark och se på rackarns, det räcker för mig. Man kan dela det för samarbete i realtid som man vill (även om man den andre inte har ett Google-konto), jag kan tilldela uppgifter via att i cellen skriva +förnamn.efternamn@x.x (privata Gmail eller Googledomän-adresser). K I S S, keep it short & simple...

"keep it short & simple"





I onsdags var jag på en dag med SKL där de särskilt presenterade sitt nya förvärv, Inera. I och med det öppnas mycket nya dörrar för kommun-Sverige. Om nu bara det också kunde fattas lite smarta strategiska beslut om hur finansiering av alla nya kommande tjänster för välfärdsteknik ska hanteras... Ex att kommunernas förbundsavgift till SKL kunde få höjas lite lagom istället för att det alltid ska finnas med ett pengaresonemang när man ska som kommun ska "hoppa på " något. Vet ni inte vad för nationella saker Inera gjort hitintills? Kolla via länken ovan.

"Om nu bara det också kunde..."




Oktober månad blir splittrad för mig. Ett par semesterdagar tas ut för att lösa en del bisyssla. Ni kan läsa mer här. Transparens är viktigt. Ärlighet varar längst. Alltid. 

"Ärlighet varar längst. Alltid."



______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost





Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar