Translate

fredag 22 mars 2019

V 12 2019

Bach, orkanens öga och teamkänsla


Om ni inte tagit er tid att kolla Googles "doodles" (en ny varje dag) så rekommenderar jag det starkt. De är varierande, relevanta och väldesignade. Här kan man hitta alla, prova vettja och sök på exempelvis "Bach". Eller tryck här om du vill komma dit direkt. Väl där, tryck på pilen i kugghjulet och skapa lite musik med hjälp av artificiell intelligens. Om du vill hitta dagens så är det bara att öppna Chrome, om du inte ser den så skriv bara google.se

"...skriv bara google.se"








Veckan har präglats av en känsla att det börjar hetta till, men på ett positivt sätt. Kommunfullmäktiges förfika i onsdags i Gamla Real präglades av ett intensivt engagemang för att få koll på iPads och datorer utifrån inloggningar i Google Suite, hitta kvällens dokument i rätt teamenhet, hur svårt det är att navigera i så stora pdf:er som ett möte ofta har, prata personlig kalender-taktik och en allsköns blandning av frågor och tankar runt ens digitala vardag. Jag tänker direkt att tänk vad mycket säkrare och enklare det skulle vara för politikerna att ha Chromebooks än iPads eller Windows-datorer, bland annat så har Chromebooks inbyggd bokmärkesnavigering i pdf:er...
Vi har nu driftsatt över 60% av vår målgrupp inför "Go live" 25/3 med Google Suite. 
Säkerhetsskyddsanalysen är klar, nu har vi tydliga säkerhetsmål att arbeta mot i en lika tydlig prioriteringsordning. När jag gick hem i torsdag eftermiddags fick jag en känsla av att stå i orkanens öga, ni vet det där lugna tysta läget man hört om och sett i filmer. Men den byttes snabbt ut mot en bättre känsla, av att sitta i en solig glänta i skogen med tältet uppslaget, maten på gång, en sprakande brasa, blå himmel och goda vänner runt sig. 

"...tänk vad mycket säkrare och enklare det skulle vara för politikerna att ha Chromebooks än iPads eller Windows-datorer"










Jag har länge saknat den teamkänsla jag hade när jag var på Amfibiebataljonen som yrkesofficer 1997-2006 och i Kosovo år 2000 med Fältjägarbrigaden. Den infann sig aldrig riktigt på Orust även om vi lyckades förbättra många processer med digitalisering. Men nu, i Dals-Ed, känner jag den igen. Och det är en fantastisk känsla. Jag unnar den verkligen till alla för det ger sådan energi. Det här kvartalets döpning i mitt bloggnarrativ, "Q9 Verkstad" kunde inte varit mer passande. 

"...det är en fantastisk känsla"






_____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar