Translate

fredag 1 mars 2019

V 9 2019

Nya glasögon och bilder som stöd


När det börjar bli hektiskt mot en deadline kan man få tunnelseende. Därför gjorde jag en synundersökning när jag ändå var med dottern som provade ut månadslinser. Jag har nämligen känt mig lite trött när jag kör bil, även om jag flitigt sjunger med musiken i bilen. Jag har lite dålig syn på långt håll visade det sig, men behöver tydligen inte enligt lagen ha glasögon när jag kör bil på grund av konstaterat synfel. Men, när jag tittade ut genom butiksfönstret mot vägskyltarna på vägen såg jag plötsligt att skärpan var mycket bättre. Då förstod jag att jag självfallet skulle skaffa glasögon även om inte lagen krävde det. För jag skulle säkert inte bli lika trött när jag kör bil. Tunnelseendet nästan ett minne blott kanske. Då blir jag ju en säkrare medtrafikant som kan leva upp till vägtrafikkungörelsen paragraf 5, att visa omsorg och varsamhet och att inte hindra eller störa.

Vilka glasögon behöver du ta på dig på jobbet för att inte bli trött och ointresserad av viktig utveckling under tid som är dedikerad just till utveckling? När de viktiga arbetsorganisationsfrågorna är så tunga men just den här timmen är det faktiskt fokus på utvecklingsorganisationen? Jag har hört skämtsamma (och allvarliga) meningar från kollegor på flera arbetsplatser genom åren ibland som säger att de ska ta på sig "arbetsmiljöglasögonen" när de ska fokusera på fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Samma med "genusglasögon". Men sällan kring digitalisering. Det är tufft att hålla fokus mitt i allt brus. Offentlig verksamhet vilar aldrig, den ska alltid ge någon form av service. 

Vi måste få till fler heliga stunder av ren och skär utvecklingskaraktär. Det behöver inte vara heldagar, inte heller 2-timmarsmöten. Det kan handla om ofta förekommande rätt sorts 15-minutersträffar mellan rätt människor på det sätt som passar bäst. Fysiskt, telefon, videmöte m m. Lika väl ska vi ha paustid mellan möten för att hinna andas och efterarbeta/förbereda, där är också 15 minuter bra. Inte boka möten kloss varandra. Inte ha kalenderns default på timmesmöten, sätt ner till 30 minuter och se vad som händer när du ska boka nästa gång. För att orka med utveckling mitt uppe i verkligheten i arbetsorganisationen måste vi skapa tid i våra vardagar. Det blir så mycket enklare med ett bra digitalt kontorsstöd som faktiskt är designat för att hjälpa oss orka mer genom att var och en får en slags intuitiv förmåga att jobba smidigare i det lilla vardagliga, själv och med andra. Vi kommer som organisation bli mer energieffektiva om vi som ledare går ut starkt från början efter "Go live" 25/3-19 och utnyttjar de många smarta möjligheterna som finns i G Suite (främst GMail, Drive, Calendar och Meet).


"Vi kommer som organisation bli mer energieffektiva"





 



Ibland säger en bild mer än tusen ord. Får se om det stämmer. Det här är vår resa i ett stort projekt från det att jag började i Dals-Ed 170101. Projektet med att införa ett nytt digitalt kontorsstöd har på djupet berört minst 5 tungviktare av de 12 utmaningar som lyftes fram i nulägesanalysen kvartal 1 2017.




_____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar