Translate

fredag 9 augusti 2019

V 32 2019

Kinesisk ekorre, analytisk kompetens, livet utan Facebook, bästa boktipset och att komma igång efter semestern med det nya kvartalets utmaningar


Den ena saken leder till den andra. Det tror jag är en absolut sanning. Det är mycket idag i informationsflödet man inte vet om det är så som det utmålas. Vi måste jobba hårt dagligen med att sortera ut vad som är sant och vad som är påståenden. Det är i grund och botten ren och skär analys-kompetens det handlar om. Man måste fylla på med kunskap hela tiden i livet för att hålla viljan till ett analytiskt beteende vid liv. Att läsa böcker är ett sätt. I våras jobbade jag tätt ett par månader med en av Sveriges absolut bästa digitaliserings-pedagoger. Han gav mig ett boktips som jag tog till mig, "Sapiens".




"Den är lysande. Troligtvis den bästa boken om mänsklighetens historia - och då jag har läst väldigt många." - Henning Mankell

"Professor Yuval Noah Harari (född 1976) är verksam vid Hebreiska universitetet i Jerusalem och slutförde sin doktorsavhandling vid University of Oxford. Hans specialområde är världens historia och makrohistoriska processer. Harari har publicerat ett flertal böcker och artiklar och hans filmade föreläsningar om världens historia har blivit en stor succé på Youtube." - Adlibris

En annan bok jag läser nu, medvetet långsamt, är Hans Roslings "Factfulness". Hand i handske med den så väl behövda analyskompetens som behöver fyllas på överlag i samhället.




"En av de viktigaste böcker jag någonsin läst - en oumbärlig guide till hur man lär sig att se klart på världen." - Bill Gates

"I Factfulness visar Hans Rosling, tillsammans med Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund, varför vi ständigt missförstår världens utveckling, och hur vi kan göra för att rätta till våra vanligaste missförstånd." - Adlibris

"Vi MÅSTE jobba hårt dagligen med att sortera ut vad som är sant och vad som är påståenden"







Normalt sett bloggar jag alltid efter arbetstid då kanske inte så många ser mervärdet för arbetsgivaren att jag sammanfattar tankar från veckorna som går i det här formatet. Men nu den här veckan använder jag det som ett reflektionsverktyg för att komma igång efter semestern. Helt normalt tycker jag. Det är få som rivstartar i full fart första dagen efter semestern. Att ha ett eller flera verktyg för egen reflektion är smart som människa. Att ha vissa av tankarna nerskrivna är trevligt, men inte nödvändigt. Det viktiga är ju vad reflektionen ger en. Den kanske bara ger lite energi att komma vidare i ett dilemma. Gott nog så. Vad det nerskrivna och/eller inspelade ordet dock ger är en bättre möjlighet att loopa tillbaka i sina egna tankar. Jag tror också att genom att läsa/lyssna på andras reflektioner (bloggar, böcker, ledarkolumner, artiklar, poddar m m) så hjälper det en att reflektera själv. Jag skriver medvetet att böcker m m är reflektioner, inte sanningar. De är bara ännu ett sätt att se på saken. Det är faktiskt ganska få saker i vårt informationsflöde som är absoluta sanningar. 


"Att ha ett eller flera verktyg för egen reflektion är smart som människa"










Ett av Kinas nya AI-program för skolan, "Squirrel", är ett exempel på vad som ska komma skall för utbildningssektorn för hela världen. Läs mer här. Varför tror jag det blir verklighet? För att det gör saker lättare för de som organiserar utbildning (kommuner, företag), det via att mindre resurser behövs och att fler elever kan lära sig bättre snabbare.

När vi människor lär oss använda saker som gör det lättare för oss i livet, alldeles oavsett sektor, så har vi svårt för att sluta. Precis som vattnet som helt sonika tar den väg det tar. Så det är meningslöst att försöka hindra digitaliseringen just nu, det är bara att omfamna på ett för oss klokt sätt. För att kunna göra det på ett klokt sätt måste vi jobba med bland annat vår analytiska kompetens. För att bara nämna något annat, även vår förmåga som organisation att sätta ihop agila team och ge dem rätt uppgifter.

För de av er som läser artikeln från MIT och säger att "det där går inte p g a GDPR", säger jag bara, vänta och se.

För de av er som inte läser den säger jag bara, läs den. Kina står för en stor del av den utveckling som komma skall, alldeles oavsett hur mycket Trump tar upp mediautrymmet.

"...det (digitaliseringen) är bara att omfamna på ett för oss klokt sätt"





Några ord till om analytisk kompetens och informationssäkerhet. Samarbetet mellan MSB och Junglemap är riktigt bra. Deras 12-lektionerskurs på 14 veckor för strategisk kompetens inom stat/kommun/landsting är SÅ bra exempelvis för att på ett ledningsplan förstå analysers olika roller bättre. 
Och det är G R A T I S!!!
Här kan du anmäla intresse för 12-lektioners-serien för din organisation.
Här kan du anmäla intresse för särskilt riktad serie för er CISO.
Perfekt för en kommun som medvetet beslutat att de ska satsa på en god informationssäkerhet, exempelvis via att gå med i VGR Informationssäkerhetsprogram 2020.

"...är G R A T I S!!!"








Jag är nu klar med min självpåtagna karantänsperiod på 6 månader utan Facebook och har gått över till ett mer permanent utanförskap (?). Känns så skönt. Då kan jag ju läsa/lyssna på mer bloggar, böcker, ledarkolumner, artiklar, poddar m m. Ingen har kritiserat mig för valet. Ingen har uttryckt att de saknar mig där. Jag saknar det inte för fem öre. Alltså var det bara något som stal tid från mig. 

"...ett mer permanent utanförskap (?)"



_____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar