Translate

fredag 10 januari 2020

V 1-2 2020

Nytt år, nya förväntningar

Är det inte lite märkligt hur många organisationer så inrutat verkar fungera 1 år i taget? Med det sagt, all respekt för alla ambitiösa 3-5 årsplaner som finns där ute. Struntar i orerande om orsaken till ettårs-syndromet just nu, vi vet ju att det är förvaltning och redovisning av pengaflöden (på gott och ont).

Jag tror i vart fall att ettårs-syndromet generellt hämmar resultatet av projekt. Jag tror att projekt anpassar sig efter årsintervall. Tror inte det finns många projekt (i vart fall inte i det offentliga) som beskriver sin längd som ex 15 månader. Nog troligen så att det försöks tryckas in i 12 månader. Även om det utifrån bl a ett projekts "Work Breakdown Structure" (ta er lite tid och läs allt) verkligen kommer ta 15 månader beroende på viktiga komponenter som behov av kompetens i olika faser, dubbelbokningseliminering, pengar och inbyggd nyttig "luft". Wbs:en är alltså basen för att veta hur lång tid ett projekt kommer ta genom att den kategoriserar alla saker som behöver göras. Först då kan man ju i ett projekt allokera resurser och räkna ut hur lång tid det kommer att ta. Logiskt, men svårt i verkligheten. 

Nåja, det nya året 2020 är här nu. Vårt stora fokus avseende digitaliseringsresan i Dals-Ed nu är systemförvaltning. Det nya digitala kontorsstödet är på plats och fungerar väl. Inom kort (peppar, peppar) så är IT-design 2.0 driftsatt. #detärdetaljernadethandlarom 
IT-design 2.0 i Dals-Ed är ett bra exempel på att göra saker bra och billigt. Då går det inte fort. Men budgeten hålls.

Kanske blir 2020 året då Dals-Ed på användarnivå tar ett stort skutt bort från papperskalendern. Kanske kommer vi också att börja hantera projekt bättre. Det är en stark önskan från min sida. 

FIMPA PAPPERSKALENDERN
MER PROFFSIG HANTERING AV PROJEKT

Jobbåret började med arbete 1 dag i mitt företag på British International School of Stockholm. De har ett årligt "BISS Symposium" och ville ha mig där för att köra 2 workshops. "Hur man kan maximera kollaborerande med Google Presentation" och "Hur man använder Google Earth Creation Tool som innehållsbas och berättarverktyg". Hade ett tungt "imposter syndrome" över hela mig när jag åkte dit. Skulle jag hålla i relativt avancerade pass på engelska för duktiga pedagoger som har engelska som modersmål? Men det släppte efter en liten stund och gick fint. Finfin feedback också. Lärde mig också, i förberedelserna på hemmaplan, mycket nytt. 


____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar