Translate

fredag 17 april 2020

V 16 2020

Bare gört - vad betyder det egentligen?

I veckan har det hänt mycket för en nörd som jag (på ordning och reda). 

Ett test i skarp miljö av DirSys modul för "Förvaltning av IT" är nu beställt till Dals-Eds kommun! Det är en modul till vårt kvalitetsledningssystem Stratsys som kommer ge oss bra möjligheter att löpande kunna dokumentera och följa upp basen för en god systemförvaltning: 
  • Förvaltar-organisation
  • Systemdokumentation
  • Listade informationstillgångar
  • Utvecklingsbehov




Resan mot IT-design 2.1 är nu påbörjad. Målläget är att resterande delen av personalen (skolförvaltningen) kommer in i automatiseringen av livscykelhanteringen mot Google Suite och Microsoft Active Directory.




Behörighetspolicy-förslaget är nästan klart med hjälp av Combitech, mig och IT-chefen. En viktig milstolpe för oss som påpekades som en nödvändig åtgärd i säkerhetsmålsättningen från IT-design 2.0 Q2 2019.




Jag har också fått förmånen att på kvällstid hjälpa min fru en del i hennes projektledarutbildning, just nu med mjukvaran (MindMup ligger bakom bilden nedan) för WBS:en (work breakdown structure) kring projektet "Nyckelfritt" för hemtjänsten i Orust kommun. Hon är duktig! Duktig är man när man vågar ställa frågor och "provtänker" mycket högt. Se bild för arbetsmateriel. WBS:en är steget i projektledning efter grovplanen och steget innan den logiska nätplanen. Den bryter ner allt i saker man behöver göra där verb i infivitivform måste vara med (förrutom i arbetsområdena, de 4 nedan i fet stil). 







Mitt år 2 i serviceavtalet med Angereds Folkhögskola har startat riktigt bra. För x' per år (intresserade? mejla mig på anders@wockatzindeed.se) får de totalt 12 timmar på ett år som de kan använda lite som de vill i samråd med mig. Jag erbjuder ett gratis statusmöte på 30 minuter var 6:e vecka där vi stämmer av och sätter mål. Finns det något finare kvitto än att få förnyat förtroende hos en annan människa? Den tanken är applicerbar på så många plan.



Avslutningsvis, "Bare gört" kan vara allt på en skala 1-100 där 1 är "Fort och fel" och 100 är "Rätt sak på rätt sätt i rätt ordning".  Jag/vi i Dals-Eds kommun diggar det sistnämnda (om nu någon missat det).


____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar