Translate

lördag 8 augusti 2020

V 32 2020

Reflektionskraften i sommarlunket

En del propagerar för att man inte ska ha så lång semester. Att man ska sprida ut semestern mer. Men en sak ett längre riktigt uppehåll från jobbet gör för mig är att jag långsamt kan börja se på saker på ett annat sätt på djupet. Det finns alltså olika typer av reflektioner, tänker jag. Dels den jag alltid försöker bygga in i vardagen med hjälp av bland annat dessa veckoblogginlägg. Men även den djupare reflektionen. För mig kommer den bara under sommarledigheten. Ofta sent under ledigheten.



Således sa jag nyss upp ett större konsultuppdrag (riktigt lockande, men väldigt krävande), har segelbåts-planer med familjen, ser redan fram mot hummerfiske-premiären i september där jag hoppas få med något/några barn, startar upp en Mulle-grupp igen och är nyfiken på studieuppstarten för mig nästa vecka (Agil Projektledare på IHM, distans halvfart 2 år).

Den här första arbetsveckan började lite lugnt med att jobba halvdagar. En tjänsteskrivelse avseende den för oss så viktiga behörighetspolicyn blev klar. Även lagt en del jobb med Online Partner kring vår IT-design 2.1 avseende att ordna en ny test-domän (G Suite) för skolförvaltningen. Har också lagt en grund för vår Digitaliseringskontext i kommunen. Bland annat tänker jag så här kring delkomponenten Digital Agenda.



Har också lagt en grund för vår kommande Projektmodell med utgångspunkt från Ronneby kommuns variant spetsat med mina egna erfarenheter. Den är efterlängtad och kommer att växa fram under hösten, nu behöver jag respons från de våra innan jag kör vidare. 

Gällande båda dessa leveranser (Digitaliseringskontext och Projektmodell) använder jag Google Sites som bas istället för det traditionella textdokumentet. Google Sites är samtidigt som det är väldigt enkelt ett stöd som hjälper läsaren att fokusera. Lite samma som att ett Google Formulär med avsnittsindelning hjälper den som ska svara på frågor att hålla mer fokus än om hen hade fått alla frågorna i ett textdokument. För målet är ju att leveranserna ska bidra till att saker blir än mer viklara i organisationen (och avseende vissa delar även för de vi är till för). Då blir det också viktigt att tänka på att tala klarspråk




Bilden nedan säger varför jag arbetade halvdagar den här första veckan. Jag reglerade lite oundvikligt semesterflexsaldo när dottern skulle gå på dansskola i Lysekil för duktiga Erika Ranhagen.




____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar