Translate

lördag 27 juni 2020

V 26 2020

Kraften i reflektion och känslan av sommarlunk

Men först, vill ni veta en bra anledning till att inte använda förkortningar i offentligt publicerat materiel? Läs längst ner.

En god kollega frågade mig en gång varmt och utmanande vem jag skriver för varje vecka. Mycket bra fråga. Jag började skriva på det här sättet när jag jobbade på Orust 2011-2016 som IKT-koordinator. Lejonparten av drivkraften för skrivandet är för att lyfta fram bra och dåliga saker och reflektera kring dem. Det ger mig en känsla av fokusering inför nästa vecka. Ett blogginlägg, som alltid görs utanför arbetstid, kan ta allt från en timme på en och samma gång till två timmar uppdelat lite då och då. En liten, liten del är för att kanske finns det någon som kan snappa upp något från mina reflektioner och ta med det in i sin egen verksamhet och/eller liv. En del är för att lyfta det bra som händer i Dals-Eds kommun.

Jag skriver också dagbok till mina fyra barn, en per barn. Där skriver jag mer i formatet så att de ska känna att jag verkligen skriver till dem. Reflekterandet där ger mig ett fokus på varje barn enskilt, att se och tänka på dem en och en.

Har också en privat blogg som jag skriver i väldigt sällan. Bland annat finns där en A-Ö med ord och en liten berättelse bakom varje ord. Temat är livsvisdom. Reflekterandet där är på ett meta-plan.

När mina barn blir så stora att de har tid att vara nyfiken på vem jag var/är kommer de hitta ett samlande gränssnitt där de bland annat hittar min egen dagbok till dem, min privata blogg, Youtube-kanalens spellistor "Barnen"/"Farfar"/"Farmor" och mina jobb-bloggar. Känns som ett ganska coolt och familjärt eftermäle.







I veckan har vi kommit en bra bit längre mot IT-design 2.1. Planerad driftsättning är september innan hummerfiskepremiären. Samarbetet mellan mig som projektledare, Janne (IT-chefen) som teknisk projektledare, kommunledningsgruppen som styrgrupp och våra duktiga leverantörer (Online Partner och Cybercom) flyter på som smort. Jag tror att vårt fokus från IT-design 1.0 Q1 2019 till nu har gett IT-enheten en rejäl knuff framåt, de håller på som bara den och säkrar upp vår interna servermiljö på de mest kloka sätt. Corona-pandemin visar på att vi gjorde rätt som satsade på ett välkänt och säkert digitalt kontorsstöd, Google Suite, när IT-design 1.0 sjösattes. Våra verksamheter har inte varit begränsade i sin vardag och kreativiteten sprudlar. Nu ska det bli spännande att följa Sveriges första större kommun Linköping som ska göra samma resa. Mycket gott kommer att komma i kölvattnet av det, som jämnar ut konkurrensen på marknaden.








Båten kom i idag fredag, det är varmt ute, lite småpill här och där fixas, hängmattan är uppsatt, kunde njuta utomhus sent ikväll och jag känner att semesterkänslan börjar infinna sig. Vi ses fre v. 32. Allt gott! 



Anekdot om "Allt gott": Jag möttes av det från en f d chef på Botkyrka Xenter för länge sedan när jag gjorde ett uppdrag för dem och jag tyckte det var så trevligt att jag anammat det själv. Det vet alla som mejlväxlar med mig. 


____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar