Translate

fredag 28 augusti 2020

V 35 2020

Kudos på LinkedIn och Cynefin - mjukgörande medel och strukturhjälp



I veckan gav jag mina 2 första Kudos på LinkedIn. Vem bryr sig, tänker några. Vad är det, tänker andra. Till "er andra", det är att särskilt lyfta upp någon för något bra inför hela sitt professionella kontaktnät. Nja, i vart fall nästan alla är på LinkedIn.

Jag är än mer sparsam med Kudos än tanken om vilka som jag lägger till som kontakter där. Det får ju liksom vara ärligt och på riktigt. Autenticitet, som Robert J Starrat pratar om i sin bok "Etiskt Ledarskap" (kurslitteratur på Rektorsprogrammet), är viktigt. Alla har hört om Vargen och Rödluvan. När man påkallar uppmärksamhet ska det vara viktigt.

"Autenticitet är viktigt"








Utbildningen går på i rasande takt (Agil Projektledare på IHM Business School). Nu är det en mastodontvecka framför mig med skarp deltentamens-inlämning. Blir några sena kvällar mellan 22-00 när resten av familjen sover. 
    Har hoppat på ett träningsprogram för två veckor sedan som ger mig lite mer energi. Ni vet en sådan där app när man ska göra lite varje dag. Känner att jag mår bra av det både mentalt och fysiskt. Barnen börjar bli vana vid pappa i vardagsrummet på eftermiddagarna och de minsta härmar lite. Viktigt visa att det är viktigt med fysisk träning. Något jag varit dålig på att visa tills nu. Min fru är det stora föredömet på den fronten. Kudos till henne förresten.

I veckan introducerades modellen Cynefin (från David Snowden) i utbildningen. 
    En av de stora sakerna att ta med sig från den är att aldrig betrakta en/ett uppgift/uppdrag/projekt som Enkelt ("Obvious" i modellen nedan). Det är dessutom en farlig ravin mellan Enkelt (Obvious) och Kaos (Chaotic). Det har vi färska lärdomar från när det gäller vår ekonomisystems-krasch i vintras.
    En annan är att det agila sättet att driva ett projekt lämpar sig bäst i uppgifter/uppdrag/projekt som är Komplexa ("Complex" i modellen nedan). Det är ju dumt att jobba med fel metoder i fel lägen. 
    Det finns många mer saker att säga om den modellen men det kommer i senare blogginlägg.

Det är roligt hur jag förhöll mig på senaste arbetsmötet i resan mot vår IT-design 2.1 (leverans i "prod" planerad till mitten av veckan 37) utifrån struktur med nuläge, flöde på dialogen och beslutslogg. Helt klart inspirerad av utbildningen. Sedan måste vi generellt jobba mer mot "Viklart istället för självklart för en" & "Klarspråk istället för fikonspråk". 

P S Jämförelsepedagogik vinner i 9 fall av 10 mot allt annat. D S


"...dumt att jobba med fel metoder i fel lägen"





                                                        ___________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar