Translate

lördag 31 oktober 2020

V 44 2020

 Agilt sätt att se på rätt sak på rätt sätt i rätt ordning 


Veckan har varit kort för mig, har kompat lite under slutet av veckan. Är i skrivande stund (lördag morgon) i en mysig stuga mellan Färgelanda och Hedekas. Bilden nedan visar nere till vänster en skymt av den vedeldade bastun nere vid sjön. 




När man har mycket olika bollar i luften är det svårt att veta om man gör rätt saker. Jag tycker att göra saker på rätt sätt och i rätt ordning är mer enkelt. Det är den där prioriteringen av rätt saker som är gisslet, tycker jag. 

Så i det agila manifestets kölvatten tänker jag att jag har en enda lång "Prioriteringslista" (eng: Product Backlog) där jag idag har ett starkt mandat att själv skruva på och stänga av kranen som fyller listan. För det är ett tryck hela tiden på att fler saker ska in.

Den här veckan som gått har jag bland annat:

  • startat upp ett tänk om hur det ska bli bättre för vissa av skolförvaltningens vikarier i åk 4 till och med gymnasiet så att i slutänden undervisningen för eleverna blir bättre.
  • undervisat tjänstemän från andra kommuner i Västkom i Google Meet och således bland annat satt Dals-Ed på kartan som en kompetent och givande kommun.
  • samordnat klart risk- och hotanalysen för en förvaltnings diariesystem vilket gör att de snart vågar bli papperslösa och att diariesystemets intåg i eArkivet (slutarkiv) underlättas.
  • demat beta-version av projektmodellen (som jag har i uppdrag att ta fram), målgruppen den här gången var våra strateger.
  • drivit på en förståelse mellan chefen i hemtjänsten och IT-enheten avseende hur det ska bli enklare för hemtjänstpersonalen vid en dator att hitta det de behöver hitta precis när de behöver det. 
  • gett stöd till en chef för att kunna få makten över data som en f d chef haft tillgång till. 
  • deltagit i löpande informationsmöte kring Framtidens Vårdinformationsmiljö och därefter analyserat och gjort en kort och krispig sammanfattning till de berörda.

"...jag har en enda lång "Prioriteringslista" (eng: Product Backlog)..."







För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar