Translate

fredag 19 mars 2021

V 11 2021

 Så viktigt göra rätt saker när man vet att man inte räcker till på tilldelad tid


Min tilldelade tid är 80% och omfattar just nu åtta roller. När jag började 2017 hade jag en roll. Efter lite itereringar av texten inser jag att det här blogginlägget blir lite av en miniavstämning efter nu snart 17 avverkade kvartal i Dals-Eds kommun. Läs mer nedan. 

Läs även nedan om varför staden Moskva är central i tanken om sätt att se på prioriterings-taktik.




I skolan säger man ibland att en elevassistents uppdrag är att göra sig själv onödig. Man ska se sig som hjälp till självhjälp. För i skolan behövs det fler lärare, inte fler elevassistenter. Det är min syn som före detta rektor. All respekt åt dem som tycker/tänker olika. Med det sagt, i vissa fall vid komplexa funktionsvariationer hos en elev behövs det självfallet mer statiskt stödjande/vårdande i skolan som inte ska vara en lärarresurs. 


Ett sätt för att göra mig själv lite mindre efterfrågad kring precis alla frågor runt digitalisering i kommunen är att försöka stärka organisationen med smarta roller som kan hjälpa till och att jag blir som senior support.


  • En sådan roll är Informationssäkerhetskoordinatorn på förvaltningsnivå. 

  • En annan sådan roll är IT-hjälparna i kommunen. 



Ett annat sätt är att ta fram och förankra riktigt bra styrdokument


  • Några sådana är den Digital Agendan (läs mer nedan), Behörighetspolicyn och Kommunikationspolicyn. 

Ett tredje sätt är att förse kommunen med användarvänliga system som är ihopsydda med andra system.

  • Ett exempel på det är IT-design 1.0-3.0 under 2019-2022.



Jante vilar tungt över många organisationer. Det vill säga, man ska inte lyfta för tydligt allt man jobbar med och gör. Jag är tvärtom, ju tydligare desto bättre tycker jag. Har till och med i mejlsvar börjat fetmarkera den rollen av mig som svarar. 





Rollerna nedan i min interna epostsignatur är statiska roller som måste finnas i organisationen. Det vill säga behovet försvinner inte under en överskådlig framtid. 

  • Digitaliseringsstrateg
  • Informationssäkerhetssamordnare
  • Systemförvaltningssamordnare
  • Systemförvaltare Google Workspace
  • Delsystemförvaltare Stratsys/Förvaltning IT




Rollerna nedan i min interna epostsignatur är tillfälliga roller som måste finnas just nu i organisationen.


  • Projektledare IT-design 1.0-3.0. Den slutar Q4 2022.
  • Implementeringsansvarig Framtidens Vårdinformationsmiljö (FVM). Den slutar bedömt Q42024.



Utöver det har jag en roll som jag valt att inte skriva ner i någon epostsignatur. Varför vet jag inte. Kanske för att Jante ändå sitter lite på axeln.  För den rollen äter också timmar i arbetsmöte och förberedelser. 


  • Kommunrepresentant i Arbetsgrupp Kontinuitet i FVM. Lite oklart när den slutar men jag bedömer att gruppen kommer leva under 2021.





I en större kommun så skulle minst sex av dessa åtta roller vara heltidstjänster var och en av dem. Jag arbetar som sagt 80%. Det säger ju sig självt att det blir minimalistiskt på alla fronter. Mitt sätt att hantera det är att ta mig an varje process utifrån alla roller samtidigt. I datortermer, jag partionerar (delar upp) så att säga hjärnan konstant och har fungerande integrationer igång för att inte dubbelarbeta. Jag verkar också ha en hög CPU (datorkraft) och en god fläkt (kyla datorn) för jag sover bra om natten och har inte ångest över allt jag inte gjort. Den partioneringen av min hjärna avspeglas nog i de sju breda påståendena i vår Digitala Agenda som nu är fastställd i kommunen.



Jag känner att det är någon form av brytgräns/möjlighet till omtag från och med Q1 2023. Då är projektet IT-design 1.0-3.0 klart, oavsett hur långt vi kommit. Då behöver det finnas en person på 100% med rollerna 
  • Systemförvaltningssamordnare
  • Delsystemförvaltare Stratsys
Är den personen då jag är det lämpligt att även klä på med rollen 
  • Systemförvaltare Google Workspace


Komplexitetsfaktorer

  • Behovet är så pockande nu kring en mer aktiv/tillgänglig systemförvaltningssamordnare
  • Jag tycker alla mina 8 roller nu är lika spännande
  • Om någon av rollerna skulle bli vakanta skulle jag må fysiskt dåligt då de är en sådan stor del av den kultur kring ordning och reda vi arbetat upp sedan 2017. Det är svårt att bygga upp och lätt att rasera. Bättre att ha en liten touch av alla roller än att några blir ohanterade? Kanske blir såpass att jag får byta jobb. Men det vill jag inte.
  • Det skulle dock inte fungera för mig att ha alla 8 roller och återgå till normalläget avseende att vara på plats i Ed tre dagar per vecka. 


Positiva faktorer

  • Det är SÅ kul att jobba i Dals-Eds kommun!


Faktisk verklighet


Här är några exempel på saker i alla roller som faktiskt gör skillnad på riktigt.

  • Digitaliseringsstrateg - Nulägesanalysen 2017 som ledde till IT-design 1.0-3.0 och nu Digital Agenda. Kommunikationspolicyn. Behörighetspolicyn. Arbetet mot en kommunövergripande IT- och Digitaliseringsstrategi är nästa steg. 

  • Informationssäkerhetssamordnare - 1 - Ett otal fall där jag handfast guidat leverantörer hur vi tecknar PUB-avtal i kommunen och fått klarhet i exakt vilken data som lagras var och med vilka ägare. 2 - Valet av DigFrame som komplement till vårt kvalitetsledningssystem Stratsys, där vi lagt en bas för ett Ledningssystem för Informationssäkerhet. Arbetet mot fler moduler inom DigFrame avseende informationssäkerhet och dataskydd är nästa steg. 

  • Systemförvaltningssamordnare - 1/Ett antal fall av chefer som lyft behov och får samordning kring hur de ska gå vidare. Bland annat vår väg från Procapita mot Lifecare, hur kallelselarm i särskilt boende kan utvecklas, hur vi ska gå vidare med nytt system avseende digitala larmkedjan inom hemtjänsten, hur skolan ska utveckla sitt ekosystem kring Chromeenheter. 2/ Valet av DigFrame vars bas är Förvaltning av IT och som utgår från en inventering av alla system med koppling till leveranser och tillhörande informationstillgångar. Hejdå till kalkyalark avseende systeminventering. Arbetet mot en så komplett systeminventering som möjligt ihop med chefskiktet  är nästa steg.

  • Systemförvaltare Google Workspace - Ett exempel är Socialförvaltningens arbete med att använda Classroom som plattform för delegeringsutbildningar från hemsjukvården. Det finns så många mer. Arbetet mot nästa licensperiod är nästa steg.

  • Delsystemförvaltare Stratsys (DigFrame) - Skräddarsyendet av vår modul Förvaltning IT är ett gott exempel, där vi utgår från flödet System - Leveranser - Informationsmängder). Arbetet mot att skräddarsy modulen Informationssäkerhet/Dataskydd är nästa steg.

  • Projektledare IT-design 1.0-3.0 - Vägen fram från 1.0 till dagens 2.1 är fantastisk utifrån vår ordning och reda i IT-miljön. 2.2 är redan igång och planeras att gå i skarp drift Q4 2021. Arbetet mot 3.0 (att spara pengar på riktigt och få bättre upplevd hårdvara via Chromeenheter) är nästa steg.

  • Implementeringsansvarig FVM - Vårt medvetna val av alla tre optioner för främst samhällsnyttans skull är ett bra exempel. Arbetet mot att få igång vår kommunala projektorgansation på riktigt är nästa steg. 

  • Kommunrepresentant i Arbetsgrupp Kontinuitet i FVM - Ingen annan av de 49 kommunerna i Västkom nappade på att stödja det här mycket viktiga arbetet och med min bakgrund från att ha haft Pierre Wettergren som lärare på YHiM/USI 17 2017-2019 så var det en självklarhet för mig att bidra. Arbetet mot att få fastställt att kommunerna vid driftsavbrott på FVM måste få tillgång till den Downtime Viewern som sjukhusen kommer att få är nästa steg.



Vad har Moskva med det hela att göra då? Jo, genom modellen MoSCoW. Och alla sju påståenden i vår Digitala Agenda ligger under M:et .




























För övrigt är det så att god såväl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar